Rehabilitació d’un habitatge unifamiliar

Aquest és un d’aquests projectes d’interiorisme amb els quals gaudeixen els professionals. Per què? Perquè aquest habitatge unifamiliar de més de 200 metres quadrats situat a Mataró, a pocs quilòmetres de Barcelona, se li va presentar a la interiorista Eva Mesa, co-fundadora de l’estudi Tinda’s Project, com llenç en blanc sobre el qual donar curs al seu treball.

Els propietaris -un matrimoni jove amb una nena- l’havien adquirit recentment encara que era una casa construïda feia temps, però no estava estrenada, francament, “tot estava per fer i el primer va ser remodificar la distribució, ja que la planta principal, sobretot, estava molt compartimentada”, explica la interiorista. Prova d’això és que en el pla original s’arriba a comptabilitzar fins a vuit estades diferents, a més d’un passadís i un distribuïdor, només en aquesta planta baixa.

El primer pas, doncs, va ser tirar envans i obrir espais, un segell d’identitat molt propi de Tinda’s Project, a més d’unificar tot a l’efecte de sostres, instal·lacions, fusteries de portes, sòls, etc. L’objectiu a aconseguir era el d’ “un projecte bonic, funcional i amb sensació de llar”, comenta Eva Mesa, en resposta als desitjos dels seus clients.

DISTRIBUCIÓ

Planta baixa (124 m2)

A l’habitatge s’accedeix a través d’un imponent rebedor per la seva doble altura, una sensació que s’endolceix gràcies a l’ús de la paleta cromàtica habitual de Tinda’s Project de tons neutres i suaus i l’ús de la fusta càlida per al parquet, comú en tota la casa (excepte els banys). Crida l’atenció, a part d’una consola, el moble principal del rebedor dissenyat ‘ad hoc’ i integrat en la paret, just en el lloc on estava en origen la porta d’accés al saló que, amb la reforma, es ressitua uns centímetres més enllà per a centrar el seu pas a la zona principal d’aquesta planta.

En aquest mateix espai i per a accedir a la primera planta se situa l’escala que també es va reformar completament en el que al passamà es refereix, amb la mateixa laca que els mobles; quant als esglaons, es vesteixen també del mateix parquet general per a oferir una continuïtat visual.

La principal intervenció d’aquest projecte de rehabilitació d’una vivenda, sens dubte, és el saló-menjador que s’ha ampliat de manera considerable respecte al pla original i es presenta obert a la cuina. Prova d’això són les dimensions de peces tan importants fetes a mida com la taula del menjador, situada en l’extrem amb vista al jardí i que en mesura gairebé 2,5 metres. El mateix podem dir dels sofàs, disposats en forma de L, atès que un mesura quatre metres de llarg i l’altre, tres metres.

La zona del saló està presidida per tots dos sofàs que miren cap a una altra peça de mobiliari clau, també dissenyada especialment per Tinda’s Project per a aquest espai i que acull la pantalla gran del televisor i, en la part inferior, un buit per a una futura xemeneia de bioetanol.

L’original forma sobresortida d’aquest moble té una explicació i és que, per l’altre costat, coincideix amb el que es va dissenyar per al rebedor, de manera que se situen en el mateix pla ‘esquena amb esquena’. I precisament s’han aprofitat aquests espais laterals excel·lents per a incloure el mateix disseny de les fornícules frontals revestides de fusta i pensats per a col·locar elements decoratius o llibres.

En l’altre extrem d’aquest gran espai social obert se situa la cuina en forma de L, de la qual es va mantenir tot el mobiliari d’origen, atès que estava per estrenar. El que sí que va fer Tinda’s Project va ser afegir-li una illa dissenyada com a barra per a menjars més informals i, molt a prop, una línia de mobles emplafonats que oculten alguns electrodomèstics per a complementar l’equipament.

Al costat de la cuina es troba la zona de safareig i l’accés al jardí, a més d’un dormitori de convidats i un lavabo de cortesia.

Primera planta (95 m2)

La planta primera s’ha reservat a la zona més íntima de la família amb la suite, a més de quatre dormitoris i dos banys, un d’ells pertanyent a la suite. L’objectiu ha estat seguir exactament les mateixes premisses que la planta baixa quant a estètica i funcionalitat.

Cal destacar la suite amb terrassa on especialment s’agraeixen els tons serens i neutres de la paleta de Tinda’s Project per a fomentar un bon descans. El capçal de laca s’ha dissenyat a mesura, incloent sengles fornícules de fusta de roure que fan la funció de tauletes de nit.

El pas al bany s’ha aprofitat per a situar dos grans armaris lineals amb els frontals de mirall per a ampliar visualment l’estada, amb un detall central d’una fornícula de roure decorativa, fent l’ullet al capçal.

El bany de la suite és de línies senzilles, combinant novament blanc, gris i fusta amb la idea de no alterar el sentit cromàtic de tot el conjunt.

LES CLAUS DEL PROJECTE DE REHABILITACIÓ D’UNA VIVENDA

Res més travessar el llindar de l’entrada d’aquesta casa, amb una ràpida mirada a la planta principal es destaca l’ambient cromàtic perfectament estudiat per a aportar una agradable sensació de serenitat. Aquest equilibri visual genera, al seu torn, una elegància de línies senzilles que convida a quedar-se.

De fet, el color de les parets es va fer expressament per a aquest projecte i és el que marca la línia a seguir en tot el conjunt d’elements, començant pels mobles lacats amb el to gris talp tan identificatiu de Tinda’s Project. Això pot comprovar-se tant en el del bufet al costat de la taula del menjador com en la consola del rebedor, així com en els mobles de la cuina i en el principal del saló, tots ells fets a mesura per l’estudi d’interiorisme.

Una altra característica de l’estudi és l’ús de la fusta de roure dins d’aquesta combinació de colors per les seves connotacions acollidores i càlides, i s’ha triat per a la taula del menjador, el sobre de la barra de la cuina i els detalls en els mobles del rebedor, del saló i del capçal de la suite.

Els tèxtils tant importants en qualsevol projecte, en aquest segueixen el deixant cromàtic del conjunt, predominant els grisos en catifes, tapisseries i accessoris. Cal destacar el detall de les cadires del menjador i els tamborets de la barra, ja que són el mateix model, tenint en compte que es tracta d’un únic ambient i detalls així han de cuidar-se especialment si es busca una bona consonància estètica.

I podem afegir encara una altra clau vinculada als tons del projecte i són els tocs en color negre que els propietaris van sol·licitar sent, alhora, una habitual pràctica dels projectes de Tinda’s Project. Aquest toc distintiu i elegant que pot veure’s en llums, gerros i altres accessoris d’aquesta casa, “trenca amb la paleta cromàtica lineal que predomina però, al seu torn, continua sent un color neutre, atemporal, que enriqueix el conjunt i potència les sensacions”, opina l’Eva Mesa.

Interiorisme sobri i elegant

Quan el propietari d’aquest pis va decidir deixar de llogar-lo i convertir-lo en el seu habitatge habitual, sabia que el primer que havia de fer era una reforma integral. I així va ser. L’encàrrec va recaure en l’estudi d’interiorisme de Barcelona, Tinda’s Project, on també està situat l’immoble, concretament en la zona alta de la ciutat.

El dia que l’Eva Mesa, responsable del projecte, va entrar en el pis va descobrir gratament que comptava amb una gran superfície per a treballar -uns 140 metres quadrats útils-, però, d’altra banda, va veure espais molt compartimentats, alguna cosa que seria el primer que solucionaria coincidint amb les peticions del propietari que volia “estances obertes, grans i pràctiques on es respirés una atmosfera de calma”.

A favor seu, tenia una superfície, si més no, especial, ja que el pis és un tríplex que juga amb mitges plantes que anaven a donar-li molt joc de cara a la distribució. “I afegeix-li que està situat en una setena planta (en realitat una 14a), amb vistes davant i darrere, de manera que podíem i havíem d’aprofitar al màxim la quantitat de llum natural que rebia la vivenda”, comenta la interiorista Eva Mesa.

Molta llum natural per a potenciar l’amplitud espacial

El primer que es va fer va ser tirar envans per a obrir els espais, generant estances grans i diàfanes que compartissin diferents usos. Donada la distribució de les mitges plantes i cuidant un mateix fil estètic i cromàtic, amb això també s’aconseguiria que en un cop de vista l’habitatge es mostrés com un únic ambient, principalment en la zona més social. El segon pas va ser obrir més les finestres perquè entrés més llum i potenciés l’amplitud visual i la sensació de relax, claus en el principal objectiu del projecte.

Una vegada implementades aquestes dues intervencions en obra, la següent decisió es va centrar en la distribució de la superfície perquè respongués a les necessitats del propietari, que viu sol i cerca principalment que el seu dia a dia resulti molt pràctic. Per a complir amb aquesta última exigència va ser clau la cuidada selecció de materials de la màxima qualitat que va dur a terme Tinda’s Project.

DISTRIBUCIÓ PER PLANTES

Primera

Crida especialment l’atenció les amplíssimes dimensions del rebedor, tenint en compte que normalment és una estança que s’acostuma a sacrificar bastant per a cedir els seus metres quadrats a unes altres. En aquest habitatge no era el cas. Això sí, es va aprofitar cada mil·límetre amb armaris a mida que oferissin grans dosis d’emmagatzematge; fins i tot algun es va dissenyar per a guardar les bicicletes del propietari.

Segona

Des del mateix rebedor, el visitant ja es fa una idea de la zona social de la vivenda donat el seu caràcter diàfan i a la qual s’accedeix pujant només vuit graons. L’espai acull principalment la sala, la cuina, ara oberta, i una zona de lectura, a més d’un petit lavabo de cortesia amb dutxa.

El primer que es percep és aquesta atmosfera harmoniosa i relaxant que desitjava el client, gràcies, sobretot, als tons neutres que predominen: grisos suaus, blanc i, especialment, el color natural de les fustes, tant en el mobiliari, com en els revestiments i complements decoratius.

Cuina i sala d’estar s’han distribuït de forma enfrontada com un únic ambient, però delimitat per sengles elements propis: l’illa que, a més de la vitroceràmica acull la taula de menjador amb tamborets, i el sofà de gairebé quatre metres que dona idea de les dimensions de l’espai.

En un racó que hi ha al costat de l’escala d’accés es va crear una altra zona d’estar com a racó de lectura, amb un daybed entapissat igual que el sofà i que mira cap a la terrassa. El fet d’igualar els tons cromàtics encara tractant-se d’espais d’usos diferents, fa que el conjunt es vegi més integrat.

Tercera

Vuit graons més amunt s’accedeix a l’àrea de descans de la vivenda. El que vindria a ser el distribuïdor o avantsala s’ha destinat a despatx i s’ha plantejat obrint-ho al màxim. Com? Envidrant la part inferior de la paret que mira al saló. Així, la continuïtat visual però també la llum natural estan garantides mentre el propietari treballa a casa.

Amb caràcter ja més íntim, en aquesta planta se situa una estança dedicada a la meditació i la gran suite de gairebé 30 metres quadrats que inclou fins a una sauna seca i una banyera exempta. La neutralitat estètica de la planta social es replica aquí, però deixant pas a un cert protagonisme del color gris ratolí tan característic de Tinda’s Project, implementat en la tapisseria del capçal, el ceràmic mural de la cambra de bany i les laques dels armaris del dormitori. Ascendint en el catàleg Pantone arribem al negre, un aliat de l’elegància que en la suite es va triar per a trencar amb la linealitat cromàtica, i que es va aplicar en peces com el radiador, les aixetes, el marc dels miralls i el perfil ceràmic.

El llit, situat en el centre de l’estança, està emmarcat al capçal per un muret que no arriba al sostre amb la finalitat de potenciar l’efecte diàfan, i el mateix succeeix amb les parets de vidre de la dutxa, el vàter i fins i tot de la sauna.

L’ESCALA, eix vertebrador perfectament integrat

El treball dut a terme en l’escala bé mereix un esment a part. Originàriament es tractava d’una estructura de formigó que Tinda’s Project degué rebaixar per a aconseguir aquest efecte final que veiem. I és que està tan ben integrada que aconsegueix passar totalment desapercebuda, més enllà de la seva funció pràctica per a connectar les dues plantes. I això s’ha aconseguit gràcies al fet que els graons s’han revestit del mateix parquet de roure blanquejat que el paviment de tot el pis i al fet que la barana ara és de vidre, fent-la molt més lleugera i facilitant aquesta continuïtat visual que la converteix en una peça més de l’interiorisme i no com un element aliè.

LES CLAUS DE LA REFORMA

La reforma integral d’aquest tríplex del carrer Ganduxer de Barcelona es caracteritza per la cerca d’espais amplis i oberts, on convergeixen diferents funcionalitats diàries en un mateix ambient, sense salts visuals ni estètics. I això s’aconsegueix gràcies “a la paleta lineal que hem triat, en la qual s’igualen els colors, però també les textures dels materials. I en això influeix molt el fet que tot està fet a mida, des del mobiliari fins a les tapisseries”, assenyala l’Eva Mesa. Un exemple evident està en la sala d’estar i la cuina, que comparteixen les mateixes laques clares per als fronts dels mobles, així com els detalls d’algunes peces en fusta de roure tenyit.

Per al propietari era molt important que la practicitat que sol·licitava per al seu habitatge s’apliqués també als materials, fins i tot des del punt de vista de la neteja. Així, els mobles i els tèxtils personalitzats per al projecte no fan sinó incrementar les agradables sensacions que ofereixen totes les estances, fent més fàcil el dia a dia, sense renunciar a l’elegància.

Reforma d’una planta triangular amb grans idees

A aquest pis de poc més de 100 m² situat a la zona de la Vila Olímpica de Barcelona li va arribar recentment el moment de sotmetre’s a una reforma integral. Els seus propietaris, un matrimoni amb una filla adolescent, sabien que no anava a ser fàcil a causa de la planta triangular de l’habitatge. Això sí, tenien clar que la distribució havia de canviar-se completament perquè volien “una sala d’estar més àmplia, més lluminositat, més capacitat de magatzematge i, en general, espais més moderns”, declara l’Eva Tinda’s, responsable del projecte i co-fundadora de l’estudi d’interiorisme Tinda’s Project.

L’equip es va posar en marxa i en tot just quatre mesos es van redistribuir totes les estades, incloent-hi els envans i les instal·lacions, i es va fer un treball complet d’interiorisme a Barcelona, per a aconseguir el resultat desitjat. El principal canvi va ser eliminar els passadissos, prescindir del rebedor i passar de quatre a tres dormitoris per a obtenir més metres quadrats, així com situar la cuina al costat de la sala per a guanyar en practicitat.

DISTRIBUCIÓ

Zona social: sala d’estar, menjador i cuina

Després de la reforma, l’accés a l’habitatge condueix directament a la sala d’estar, anul·lant completament l’espai que se li dedicava al rebedor. Aquesta estança principal, que dona pas a la terrassa, no ha variat la seva situació original, encara que sí que ha guanyat superfície i ha apostat per una distribució sala-menjador molt més funcional. A més, ara la resta d’estances connecten amb la sala fomentant una interacció visual i de convivència més agradable.

La principal i més destacada és la cuina, en forma de U i ara també més gran. Abans es trobava en el costat oposat a la sala d’estar, havent de creuar cada vegada el rebedor i ara pot dir-se que tots dos espais són pràcticament un. Encara que cadascun té la seva delimitació independent, el fet de situar-se continus i que les portes corredisses siguin de vidre fa que s’integrin perfectament en un únic ambient compartint els mateixos tons i materials.

El menjador s’ha col·locat d’enfront de la cuina perquè el servei diari sigui més còmode i destaca pel seu original disseny signat per Tinda’s Project. Aprofitant que el sofà es va fer a mida, la seva part posterior s’ha prolongat amb els mateixos acabats fins a crear un banc que fa de seient per a la taula de menjar. I no sols això, la seva base s’articula per a poder obrir-se i utilitzar-se per a guardar coses. Els dos ambients -menjador i sala- comparteixen els mateixos tons i materials suaus i naturals que caracteritzen el treball de l’estudi barceloní, amb un moble principal enfront del sofà fet a mida, que incorpora una xemeneia de bioetanol en la part inferior. Sobre els tèxtils, també de confecció personalitzada -cortines, catifa, etc.- són tots rentables i porten un tractament anti-taques.

Zona de descans: dormitoris i banys

Des d’un extrem de la sala d’estar s’accedeix a la suite, que conserva la seva ubicació original en el que vindria a ser l’angle més tancat de la planta triangular, però ara ofereix una nova distribució. Aquesta convida a recórrer primer una línia d’armaris de tipus vestidor feta a mida, amb una part tancada i una altra oberta, combinant els mateixos acabats de fusta que la resta de mobiliari de l’habitatge, incloses les tauletes de nit. Tant el capçal com la butaca, que comparteixen entapissat, també són a mida.

Enfront de l’armari es troba la cambra de bany de la suite, amb els mateixos tons grisos talp de tot l’interiorisme del pis, un segell propi de Tinda’s Project, incloent-hi aquests tocs en negre que realcen determinats elements. Parets i sòl comparteixen el mateix material travertí generant una envolupant molt elegant en la qual s’integra perfectament el moble que es va fer a mida, amb el mateix to del conjunt, però una mica més pujat.

A continuació de la cuina, s’obre una porta que dona a un petit distribuïdor de tot just un metre quadrat i que condueix a l’habitació de la filla i a l’altra cambra de bany del pis.

Quant al dormitori juvenil es distribueix en dos fronts, coincidint amb les entrades de llum de sengles finestres (una guanyada amb l’ampliació de l’estança). En un dels fronts s’ha col·locat el llit, sota uns pràctics prestatges, tot fabricat ‘ex profeso’ per a aquest projecte, i emmarcat en un color verd aiguamarina de la paret, l’única llicència cromàtica més atrevida que s’ha implementat. I davant s’ha situat la zona d’estudi, en línia amb l’armari, també tot fet a mida, per a aprofitar millor l’angle de la paret.

Per part seva, aquesta segona cambra de bany és completa, ja que habitualment és utilitzada per la filla de la família, encara que també es considera la de les visites. La línia estètica és la mateixa quant a tons neutres i càlids, combinant fustes, ceràmics i detalls en acer.

On estava d’origen la cuina, ara s’ha situat un despatx que fa de dormitori de convidats, al qual s’arriba després de creuar un petit passadís protagonitzat per armaris a banda i banda. També s’ha creat un pràctic espai tancat de tot just dos metres quadrats per a la rentadora i l’assecadora.

LES CLAUS DE LA REFORMA

Entre la sala d’estar i els dormitoris i banys existia en el pis d’origen un llarg i fosc passadís l’anul·lació del qual va ser de les primeres decisions que va prendre Tinda’s Project. Tot aquest espai mort s’ha guanyat per a les noves estances, i el més destacable és l’aconseguit a la cuina.

Situada ara al costat de la sala-menjador, el fet de comptar amb unes portes corredisses de vidre, permet oferir una vista oberta de la vivenda, de façana a façana, la qual cosa genera també més lluminositat en aquesta part del pis i, sobretot, aquesta connexió visual que es buscava entre totes dues estances més socials.

En aquest sentit de continuïtat estètica, també ajuda el fet que el paviment de roure sigui també el mateix. Ho és en tot l’habitatge, excepte a les cambres de bany.

Precisament a la cambra de bany que no pertany a la suite crida l’atenció el doble graó que eleva la zona del vàter i de la dutxa. S’ha hagut de generar per a facilitar el pas de les preses d’aigua, ja que en origen aquest espai no era un bany. Però lluny de resultar pesat, es valora com un element de distinció perfectament integrat gràcies a la continuïtat del revestiment i el paviment triats en el mateix material.

Una altra idea interessant de la reforma és que, en resposta a la petició dels propietaris de més emmagatzematge extra, es va crear un espai per a això al costat de l’entrada, a mà esquerra. De fet, es va aprofitar part de l’antic rebedor i del passadís que portava a la cuina, ara convertida en despatx i dormitori de convidats, per a, encara sent una zona de pas, aprofitar els seus laterals amb armaris fets a mida. Aquests segueixen el mateix disseny que els de la sala i la suite, amb parts tancades i altres obertes amb miralls per a elements decoratius, combinant frontals lacats i fornícules emmarcades amb fusta de roure. De fet, la porta que separa aquesta zona de pas de la sala és de vidre, precisament per a integrar tots dos espais, atès que l’acabat dels mobles és el mateix. Gairebé podria dir-se que aquest petit espai és una prolongació de la sala.

Interiorisme en casa de luxe amb piscina i jardí

Sobre una parcel·la de 1.000 metres quadrats es construeix aquest habitatge situat en una zona residencial de la localitat tarragonesa del Vendrell que presumeix d’un interiorisme de luxe amb piscina i jardí.

La seva estètica moderna està marcada per les línies rectes i simples de la seva estructura en forma de diferents cubs, i realçada pel blanc monocapa que predomina en la façana, transmetent unes connotacions clarament mediterrànies. Per a la part de la façana de la planta baixa, emmarcant la zona del porxo, s’ha triat una ceràmica en gris, a joc amb la tarima sintètica del paviment exterior. Aquest to marcarà molt també els interiors, tenint en compte que forma part de la paleta cromàtica essencial de tots els treballs de Tinda’s Project.

L’habitatge, de gairebé 350 metres quadrats, es distribueix en tres plantes. A peu de carrer es troba la principal, on fa vida tota la família, formada per un jove matrimoni amb dues filles petites. En la segona planta s’ha habilitat un ampli despatx amb bany que inclou un sofà llit per a acollir algun convidat ocasional i en el soterrani està previst que se situï el gimnàs i el celler.

Excepte la construcció de l’obra, Tinda’s Project, juntament amb els propietaris, assumeix íntegrament tot el projecte, des de l’elecció dels materials fins a la distribució d’espais, incloent-hi el disseny dels mobles, els tèxtils que vesteixen cada estança, els colors triats, les plantes més recomanades per al jardí, etc., donant com a resultat un projecte d’interiorisme de luxe. “La veritat és que els propietaris ens ho van posar molt fàcil en tot moment, mostrant una confiança cega en el nostre treball, ja que pràcticament tot el decidim nosaltres”, declara Eva Mesa.

Tinda’s Project té com a premissa que aquest habitatge ha de respondre a les necessitats d’una família amb nens, d’aquí ve que totes les estances estiguin en una mateixa planta, separant únicament la zona de treball en un altre nivell. La funcionalitat és una altra de les característiques de la casa, apostant per una distribució d’espais que distingeix perfectament la zona més social (cuina, sala i menjador) de la de descans, projectant la primera cap a l’ampli jardí amb sortida directa a aquest.

A efectes més propis del projecte d’interiorisme, existeix un fil conductor marcat sobretot pels colors neutres habituals de Tinda’s Project (a excepció del dormitori infantil) que abasten del blanc al negre, donant protagonisme a tota la gamma de grisos aplicada en gairebé tots els elements. Els acabats lacats, brillants i naturals també es barregen amb una saviesa innata oferint un resultat molt elegant.

DISTRIBUCIÓ

CUINA

En la zona del rebedor es troba l’accés a la cuina que la interiorista va voler destacar d’una forma “espectacular, gairebé teatral”. Per a això va dissenyar un arc lacat amb pintura de cotxe molt resistent en color negre que inclou una vitrina per a peces decoratives.

En la cuina es combinen dos frontals de mobles. En negre, de terra a sostre, integrant tots els electrodomèstics, i en blanc, a mitjana altura, delimitats per la finestra. I en el centre, una gran illa que inclou zona d’aigües, de cocció amb extracció integrada en el sostre i una barra per a menjars informals.

A més del joc cromàtic del mobiliari en blanc i negre, destaca la gran capacitat de magatzematge de la cuina amb nombrosos armaris i calaixos. Els llums de disseny posen la cirereta a la seva línia molt moderna.

Cal destacar que el paviment de parquet sintètic d’alta qualitat és el mateix en tot l’habitatge i inclou terra radiant.

SALA-MENJADOR

De la cuina s’accedeix directament a la sala-menjador, un gran espai obert que inclou també un tercer ambient merament decoratiu, en la zona que dona pas als dormitoris.

El fossejat del sostre, dotat de tres tipus d’il·luminació (focus, llum suspès i tira de leds), emmarca la taula del menjador triada en vidre per a aportar lleugeresa i contrarestar així amb el volum visual que representen les sis cadires amb braços entapissades. El teixit triat va a joc amb els sofàs de la sala, un material rentable molt resistent, antitaques i vellutat al tacte.

El protagonisme d’aquesta estança de la casa es focalitza en la doble altura creada sobre la zona de la sala. Això s’aconsegueix amb el projecte obert de la segona planta (i de gairebé 60 metres quadrats) on se situa el despatx dels propietaris en una estança diàfana.

Les cortines de set metres triades amb el mateix tèxtil a joc vesteixen d’espectacularitat els finestrals que miren al jardí. Un altre element clau a la sala és el moble tipus tòtem, suspès i fet a mida, que combina magatzematge i exposició, i el fons del qual de tipus mirall aporta profunditat visual.

DORMITORI INFANTIL

Els tons roses protagonitzen aquesta estança on destaca el capçal fet a mida, a joc amb les casetes decoratives de la paret. La llum natural es projecta suaument en les parets cobertes d’un paper amb el dibuix de petits talps. Per part seva, l’armari de dues portes passa totalment desapercebut per a donar protagonisme als tèxtils i detalls infantils.

DORMITORI PRINCIAL

En la suite destaca una paleta cromàtica neutra molt relaxant, així com el bon aprofitament de l’espai, especialment en el que fa referència a l’armari vestidor. Dissenyat linealment a mida als peus del llit, la seva integració és total destacant únicament el detall dels tiradors. Al costat de la finestra la interiorista va decidir col·locar un petit escriptori, utilitzat també com a tocador i al costat del qual es troba l’accés al jardí.

El llit ocupa la part central de la suite on els tèxtils juguen un paper essencial per a realçar el seu protagonisme, destacant el capçal fet a mida de capitonat picat. Per a la paret no s’ha optat per cap element decoratiu tenint en compte el paper mural triat, amb un disseny en relleu d’una textura espectacular.

BANY A LA SUITE

La separació visual entre el dormitori i la cambra de bany s’ha fet amb parets de vidre amb la idea de connectar-los visualment i guanyar en amplitud. Això sí, es va estudiar que la zona dels vàters quedés en la part més recollida per a atorgar-li intimitat.

La dutxa se situa just darrere del lavabo i a manera de separador es va dissenyar el mirall que mostra un efecte d’“estar volant”. El paper decoratiu del dormitori continua en el bany com a element unificador, combinat amb un arrambador ceràmic també amb textura. El toc de sofisticació el posa el color negre triat per al fi llistó de la paret i per a la part central del moble del lavabo, un disseny a mida.

EXTERIORS

El jardí de la casa es va projectar, en paraules d’Eva Mesa, amb “una línia molt d’hotel. És un espai de gaudi on creem diferents zones”.

Destaca la petita construcció que es va destinar per a la barbacoa, en simetria amb l’habitatge i utilitzant els mateixos materials (rajoles, volada, etc.). Amb vista a la piscina, el frontal obert inclou zona d’aigües, barra, electrodomèstics emplafonats i un vidre fix central que permet veure la part posterior del jardí on està l’àrea de jocs de les nenes.

En el porxo s’ha situat una zona de menjador i una d’estar amb mobiliari per a exteriors. I al costat de l’àrea de relax on estan els llits balinesos, s’ha creat un espai a manera de vestuari, on canviar-se i dutxar-se, la construcció del qual en forma de cub independent s’integra perfectament en l’estètica exterior de l’habitatge.

Per al paisatgisme es van triar plantes autòctones amb les quals decorar i aconseguir privacitat al jardí.

Arquitectura d’interior

Els més de 200 m² d’aquest habitatge barceloní es distribueixen en forma d’àtic-dúplex, afegint uns altres més de 100 m² repartits en diferents terrasses. Aquesta suma de superfícies és el que es va trobar l’equip de Tinda’s Project en un vell immoble que havia de reformar-se completament per a adequar-lo al dia a dia d’una família amb dos nens requerint una gran feina d’arquitectura interior.

Quant a les principals peticions dels propietaris, aquestes es van centrar en el desig d’espais amplis i oberts que resultessin molt vistosos a l’efecte de lluminositat. També tenien molt clar que cada estança havia de mostrar elegants tocs de disseny combinats amb textures de gran qualitat en les quals destaquessin els acabats naturals, tant en els interiors com en els exteriors.

Tenint en compte l’exigent i, alhora, agraït perfeccionisme que demostrava el propietari en cada decisió, els autors del projecte van saber des del minut un que havien de posar en marxa la seva habitual maquinària de treball a mida, peça a peça, la majoria integrades, que inclogués també els colors, creats ex-professo per a aquest habitatge.

Una arquitectura interior cromàtica d’aires masculins

De fet, la reconeguda gamma de grisos que acostuma a implementar Tinda’s Project en els seus treballs, en aquesta ocasió va sofrir una petita variació cap a una tonalitat més pujada, a petició del client, generant en el seu conjunt “un ambient cromàtic d’aires masculins endolcits”, en paraules d’Eva Mesa, interiorista i co-fundadora de l’estudi.

PLANTA BAIXA: cuina, sala d’estar i menjador

L’accés a l’habitatge és directe a l’estança principal, totalment diàfana, composta per cuina, sala d’estar i menjador. Tan sols un muret a mitjana altura limita on comença la cuina, però el fet que la part superior d’aquest estigui envidrada facilita una perspectiva visual que arriba fins a la terrassa principal. El protagonisme estètic de les dues columnes mestres vistes (una d’elles integrada completament en la distribució de la cuina) té la seva continuïtat a la terrassa, combinades amb diverses bigues del mateix acabat, amb la idea d’unificar visualment aquesta gran estança social de la vivenda que gaudeix d’una lluminositat espectacular gràcies a les grans vidrieres que recorren gairebé els deu metres de façana.

En l’extrem oposat d’aquesta planta se situa la suite de més de 60 m² a la qual s’accedeix recorrent un petit passadís protagonitzat per l’escala que porta al pis superior del dúplex i el buit del qual s’ha aprofitat per a situar un petit lavabo de cortesia. La suite és en si mateixa un projecte personalitzat distribuït en dos vestidors, una cambra de bany amb dos accessos, el dormitori i una zona de despatx. Tot el mobiliari és fet a mida (destacant la peça dels peus del llit que fa de separador d’ambients), l’equipament ofereix les màximes comoditats (com la banyera exempta o la dutxa de 180 cm) i els detalls, com la paret de maó vist en color blanc al costat del capçal i algunes peces metàl·liques, respon al toc industrial que sol·licitava el propietari.

PLANTA SUPERIOR

Zona infantil

La planta superior pràcticament està destinada als més petits de la casa, amb un bany compartit i sengles dormitoris gairebé simètrics amb accés a una àmplia terrassa convertida en una divertida zona de jocs a l’aire lliure. Aquesta gran àrea infantil es complementa, en el que vindria a ser la zona central de pas, amb la creació d’un estudi que inclou un ampli escriptori per a dos i espai per a prestatges i magatzematge.

En l’altre extrem d’aquesta planta es troba un dormitori de convidats complet que inclou la zona de bany totalment integrada darrere de la paret del capçal del llit. Les vistes d’aquesta estança donen a una altra gran terrassa amb zona chill-out i piscina.

ESPAIS EXTERIORS

A més de l’arquitectura interior del projecte, els espais exteriors tenen un gran protagonisme en aquest projecte urbà, amb la creació de diferents ambients dirigits pel departament de paisatgisme de Tinda’s Project. L’estètica de les terrasses es va unificar amb la selecció d’una mateixa tarima sintètica de gran qualitat i resistència i amb el mateix joc de jardineres, però mentre que en la situada en la planta principal es va apostar per una vegetació més mediterrània, en la superior es va buscar fomentar un ambient més tropical.

Interiorisme i decoració a Casanova

Els propietaris d’aquest pis ja coneixien el treball dels interioristes a Barcelona, Tinda’s Project per un altre projecte anterior, de manera que la confiança i el coneixement de les preferències jugaven ja amb un cert avantatge. Així, quan van adquirir l’immoble, tenien clar que anaven a posar en mans de l’Eva Mesa i el seu equip, la reforma integral d’aquest habitatge de 134 metres quadrats, situada en ple Eixample barceloní.

La finalitat inicial i actual del pis és de lloguer, amb intenció de convertir-se algun dia en la llar dels propietaris, que resideixen fora. Partint d’aquests requeriments, la principal premissa que va rebre l’estudi d’interiorisme per a l’obra va ser el de plantejar una nova distribució més funcional, passant dels cinc dormitoris d’origen als tres actuals (un en suite) i integrar la cuina oberta en la zona de la sala-menjador per a establir clarament una distància entre l’àrea més social i la de descans.

Quant a l’ús de materials, acabats i tonalitats es va decidir per una selecció de peces indispensables i senzilles sobre la base d’una paleta molt neutra, donada la diversitat de possibles hostes. Tant els propietaris com l’estudi coincidien en la necessitat de crear, sobretot, ambients acollidors i serens. I sempre pensant en un resultat final d’alta qualitat, de línies simples però elegants, seguint el nivell que exigeix la mateixa vivenda, que presumeix també d’una privilegiada i cèntrica ubicació.

ZONA DE DIA. Espais oberts i ben comunicats

El principal objectiu de la reforma del pis va ser la nova distribució. Es va aprofitar la circumstància de l’emplaçament de l’immoble, en un xamfrà típic de l’Eixample, per a plantejar la zona més social amb vista al carrer. A més, l’entrada de llum natural també és molt bona gràcies a l’altura del pis. Per tot això, es va decidir crear en un únic espai obert la zona de cuina, menjador i sala d’estar, aprofitant els dos finestrals.

En qualsevol cas, la distribució dels tres espais queda diferenciada tant per la disposició del mobiliari però, i sobretot, pel fosejat dels sostres que aporta profunditat visual i, alhora, permet instal·lar una il·luminació indirecta i ambiental molt agradable. Una altra idea de la reforma per a diferenciar els espais són les dues llibreries a mida realitzades en la paret del menjador i de la sala, respectivament. La primera és d’obra i inclou diverses fornícules per a elements decoratius, i la segona, es va dissenyar simètrica a banda i banda de la xemeneia combinant fusta natural i lacada, amb parts obertes i les inferiors tancades.

La sala es distribueix en forma de U mirant cap a la televisió i la xemeneia de bioetanol i entorn d’una taula de centre feta a mida, igual que els sofàs. A la seva esquena s’ha disposat, aprofitant l’extrem del conjunt espacial, la cuina americana amb intenció futura de poder-la tancar amb una paret de vidre per a aïllar-la de la sala d’estar.

Com a racó singular cal parlar del finestral de la sala i que està integrat en un sortint a manera de galeria. En els laterals, Tinda’s Project va aprofitar per a crear uns racons de lectura amb uns senzills bancs a mida.

La cuina -que en origen es trobava entre els dormitoris i amb vista al celobert- és l’estança que presumeix del canvi més espectacular de la reforma. Ara té vistes al carrer i molta llum. Tot l’equipament bàsic es distribueix alineat en la paret frontal i s’ha emplafonat amb els mateixos acabats per a integrar-se en el conjunt, destacant una pràctica barra de Silestone que inclou la zona d’aigües i de cocció, així com un espai per a menjar amb tamborets.

ZONA DE NIT. Suite amb vestidor i detalls texturats en els banys

El vestíbul de l’entrada fa de distribuïdor de les dues zones del pis. A mà dreta s’obre la de dia, com una peça única independent que engloba els tres espais oberts, i recorrent el passadís s’accedeix als diferents dormitoris i cambres de bany.

La reforma va reduir a tres les habitacions. Dues d’elles són individuals, de diferent grandària, i inclouen els seus respectius armaris i escriptoris, i les finestres donen al pati interior que, gràcies a l’altura del pis, permeten l’entrada de bastanta llum natural.

I la tercera habitació es va crear en forma de suite amb un gran dormitori de gairebé 20 metres quadrats, més el vestidor obert. Per a aquest, que aprofita el racó triangular que ofereix l’emplaçament cantoner de l’edifici, es van dissenyar ‘ex profeso’ els armaris de sòl a sostre, amb alguns prestatges oberts.

Quant a les dues cambres de bany, es presenten amb dos estils molt similars, modernes i de línies senzilles però elegants, cuidant molt els acabats. Per exemple, la paret frontal s’ha destacat amb un revestiment ceràmic amb textura, en tons diferents per a cada cambra, sent una de les singularitats del treball de Tinda’s Project. La gran -sense estar dins de la suite- té lavabo doble i mostra alguns tocs en negre per a realçar una certa sofisticació.

Una sala oberta a la cuina i molt més…

Els propietaris buscaven per la zona una vivenda més gran i després de visitar diferents opcions, finalment es van decidir per aquesta que van reformar íntegrament per a adequar-la a una família amb 3 fills. En aquesta cerca ja va participar l’Eva Mesa, co-propietària de l’estudi d’interiorisme de Barcelona Tinda’s Project, qui es va encarregar de l’obra i l’interiorisme.

De la vivenda originària, molt compartimentada i per a res ajustable a les necessitats familiars, pràcticament no queda res. El dúplex resultant, de gairebé 150 metres quadrats, ofereix el que els propietaris volien: més espai i ambients oberts. És en la planta principal on més s’evidencia aquesta petició amb la sala d’estar oberta a la cuina perquè “decidim connectar visualment la part de davant amb la de darrere, sobretot per a tenir molta més lluminositat en aquells ambients bàsics de l’habitatge: sala d’estar, cuina i menjador”, explica l’Eva Mesa.

Estil fresc i funcional per a una família amb nens

Salta a la vista l’elecció d’un estil decoratiu “fresc i molt funcional, sense excessos i d’acabats senzills”, molt propi d’una família amb nens petits que cerca, abans de res, sentir-se còmodes en el seu dia a dia. A més, moltes de les pertinences a l’efecte de mobiliari de l’anterior vivenda es van reubicar en aquesta.

La propietària va treballar braç a braç amb Tinda’s Project transmetent cadascun dels seus desitjos i fins i tot implementant de manera personal alguns detalls decoratius com, per exemple, les pintures murals de colors dels dormitoris infantils. De fet, i parlant de colors, hi ha un en concret que salta a la vista en diferents estances, fent de fil conductor estètic i potenciant aquestes connotacions de frescor, serenitat i alegria. Es tracta del verd aiguamarina que li agrada molt a la propietària i que s’aplica amb tonalitats diferents segons l’espai.

DISTRIBUCIÓ PER PLANTES

Planta principal (101 m²)

Res més entrar a l’habitatge ja es visualitza una atmosfera oberta i lluminosa, protagonitzada per la sala d’estar oberta a la cuina i on la distribució dels diferents elements marca de forma perfectament definida el límit de cada estança. Tant és així que, encara que s’ha prescindit d’encotillar entre parets el rebedor com a tal, clarament aquest té el seu propi espai, al costat d’un armari amb porta corredissa vista, ideal per a deixar les jaquetes en arribar.

A la sala, situat al costat d’uns enormes finestrals que faciliten l’entrada de llum, destaca el gran sofà en forma de L complementat amb diverses taules auxiliars i un puf com a seient extra que, al seu torn, sembla tancar visualment el quadrat creat per a aquest primer ambient. El segon se situa molt a prop, protagonitzat per un clàssic sofà chester que destaca recolzat en una paret pintada de color verd aiguamarina com a punt focal. I entre tots dos ambients s’ha col·locat, al costat d’un dels pilars mestres, l’equip de televisió en una solució d’obra dissenyada ex profeso per Tinda’s Project. La idea és que faci d’element separador respecte a la cuina.

La cuina es distribueix en un frontal que acull els principals electrodomèstics integrats i, a més, compta amb una illa central que inclou la zona d’aigües, de cocció amb campana extractora integrada en el sostre i una àmplia superfície de treball. I a l’altre extrem de l’illa s’ha creat una barra d’esmorzars i menjars informals equipada amb diversos tamborets alts. Cal destacar que el paviment de la cuina es diferencia de la resta de la casa -un parquet sintètic- perquè s’ha triat un mosaic hidràulic modern. Aquesta mescla d’acabats es complementa amb altres dos detalls com la textura industrial del maó vist pintat de blanc de la paret de la zona de pas de davant i, de nou, el color aiguamarina per a destacar el buit que queda entre els mobles de la cuina.

El tercer ambient obert que conforma aquesta planta principal del dúplex és el menjador i se situa a l’altre extrem, amb entrada de llum natural gràcies a un petit balcó. L’equipament és senzill i funcional i consta d’una gran taula per a vuit comensals i un moble sota l’aparador amb diversos prestatges en la part superior i que es recolza en una paret que, una vegada més, ha buscat destacar-se amb el color que tant li agrada a la propietària. Es va dissenyar a mida la taula del menjador que compta amb una zona de seients en forma de banc, molt pràctica amb nens, i que es recolza en el muret de l’escala que dona accés al pis inferior.

Al costat del menjador es troba la suite amb la cambra de bany integrada. De línies senzilles, per a la paret del capçal es va optar pel to aiguamarina molt suau per a potenciar les connotacions relaxants que desprèn, tan necessàries per al descans. Al costat d’una de les tauletes de nit, i aprofitant un buit, es va dissenyar unes baldes a mida per a llibres. L’accés a la cambra de bany-dotada amb dutxa i doble lavabo- és obert i només la zona del vàter té porta. La part dels armaris, situada als peus del llit, té la seva continuïtat dins del bany, amb els mateixos acabats de fusta lacada i mirall.

Aquesta planta es complementa amb un lavabo de cortesia en suaus tons grocs i la zona de bugaderia, tots dos enfront de la cuina.

Planta inferior (43 m²)

L’accés a la planta inferior del dúplex es realitza per una escala dissenyada i projectada per Tinda’s Project. L’objectiu era que no afectés l’estructura i, sobretot, que treies el menor espai possible. La seva línia moderna destaca per l’acabat industrial que desprèn gràcies a la pintura especial metal·litzada que recobreix els esglaons.

Tota aquesta planta està destinada exclusivament per als tres fills de la família. Un passadís en forma de L articula la distribució dels tres dormitoris infantils situats al costat de la part de la façana perquè tots tinguin la seva respectiva entrada de llum natural. El mobiliari, en la seva majoria blanc, encara que diferent en cada habitació, consta bàsicament de llit, armari, escriptori i prestatgeries. La nota de color la posen els tèxtils del llit, els coixins i els divertits detalls decoratius de les parets, realitzats a mà per la propietària.

A més, en aquesta planta hi ha dues cambres de bany, situades una al costat de l’altra; una amb lavabo simple i vàter i l’altre amb doble lavabo i dutxa, de manera que en la pràctica diària es complementen. Com correspon als seus usuaris, s’ha buscat una estètica senzilla amb elements en blanc i alguns tocs puntuals decoratius com el color aiguamarina clar de la paret i un original quadre infantil.

CLAUS DE L’INTERIORISME

Salta a la vista l’estratègica distribució del dúplex, destinant la planta inferior completament a l’ús i gaudi dels nens. Aquest fet, distanciant-los de la zona més social, també facilita el seu descans, així com les hores d’estudi. No obstant això, l’estil decoratiu de totes dues plantes està coordinat i combina els mateixos acabats, detalls i materials.

D’aquest estil destaca especialment l’ús del color en pràcticament totes les estances, en línia amb l’atmosfera alegre, fresca i funcional que sempre es vincula a una casa amb nens i, en aquest cas, a més, tenint en compte l’afició de la propietària per la pintura, tal com demostren molts detalls de l’habitatge, així com els llenços que decoren la sala d’estar.

Quant a la planta principal presidida per la sala d’estar oberta a la cuina, és important ressenyar l’encertat plantejament d’obrir-la d’extrem a extrem per a facilitar el pas de la llum natural, tal com demostra el fet que la cuina, malgrat estar en el centre de la planta, presumeix d’una gran claredat. També es va fer per a potenciar uns espais socials oberts, tal com desitjaven els propietaris, podent gaudir de diferents usos però, alhora, estar connectats visualment. A més, el recorregut entre aquests tres ambients resulta dinàmic i agradable gràcies a les dimensions de la planta i a l’estudiada distribució que va plantejar Tinda’s Project.

Estil elegant a la vora del mar

El desig de gaudir d’aquesta segona residència durant tot l’any és el que va motivar al seu propietari a reformar-la completament amb un interiorisme elegant. Aquesta casa adossada està situada en l’emblemàtica urbanització d’Empuriabrava (Girona), a tot just dues hores de distància de Barcelona, on té el seu habitatge habitual, també reformat per Tinda’s Project. La confiança, doncs, en un resultat satisfactori estava garantit, si bé, en paraules de l’estudi, “és un client que es deixa molt fer i aconsellar, és molt pràctic, i ho posa tot molt fàcil”, amb la qual cosa, és evident la positiva simbiosi existent entre totes dues parts.

L’habitatge forma part de la marina residencial que caracteritza aquesta urbanització construïda prop de la platja i al voltant d’una extensa xarxa de canals artificials inspirats a la ciutat de Venècia, plens de petites embarcacions, la majoria ancorades a la porta de les cases dels seus propietaris. És per això que, aparentment, es tracta d’un destí de vacances molt visitat a l’estiu, però tenint en compte que el propietari el gaudirà ara durant qualsevol mes de l’any, una de les seves principals peticions era que no volia, precisament, que la reforma mostrés una estètica estival molt marcada.

Llum d’estiu tot l’any per a un interiorisme elegant

El projecte d’interiorisme es va basar a potenciar la gran lluminositat natural que reben els espais fent ús de colors clars, tant en els tèxtils com en el mobiliari i els revestiments, “buscant aquesta picada d’ullet al caràcter mediterrani que embolica la casa, però sense resultar excessiu, perquè la idea, en aquest cas, és trencar amb l’estigma de les segones residències de vacances i dotar-la de totes les comoditats i detalls que requereix una casa per a tot l’any”, comenta Eva Mesa, interiorista i co-fundadora de Tinda’s Project. Així, l’habitual paleta cromàtica de grisos que caracteritza tots els treballs de l’estudi s’ha suavitzat bastant, precisament buscant aquest objectiu, i s’aposta més pel color blanc que incentiva aquesta desconnexió i pau interior que el propietari ve buscant quan s’allunya de la gran ciutat i s’instal·la aquí, però sense perdre aquest buscat interiorisme elegant.

DISTRIBUCIÓ PER PLANTES

Planta baixa

La casa, de poc més de 100 m² interiors i 50 m² d’exteriors, es distribueix en tres plantes (soterrani, planta baixa i primer pis), a més del solàrium de la coberta, en una distribució d’espais, totalment pensada per a una persona que viu sola. L’accés des del carrer dona directe a una planta oberta que acull els principals usos més socials, és a dir, sala, cuina i menjador, tot alineat a l’esquerra per a deixar el pas lliure cap a la terrassa, situada al fons i amb accés directe a l’embarcador. Tot el mobiliari i equipament s’ha realitzat a mida i combina els tres tons que caracteritzen tot el projecte: blancs, grisos molt suaus i el beix de les fustes i textures naturals.

En primer lloc, es troba la cuina totalment integrada, on s’inclou una illa que acull tant la vitroceràmica com la taula de menjador ideada en forma de barra informal amb dos tamborets. A continuació, se situa la zona de la sala delimitada per una gran catifa sobre la qual se situa un gran sofà amb chaise-longue i una taula de centre i al capdavant, un moble a mida per a la televisió que combina parts tancades de magatzematge i altres obertes per a exposar elements decoratius, en diferents acabats de fustes. En aquesta mateixa planta hi ha també un petit lavabo de cortesia, al costat de la porta d’entrada.

Primera planta

Des d’aquí arrenquen els esglaons de l’escala que accedeixen a la planta superior i que estan revestits del mateix paviment de tota la casa per a potenciar encara més la integració de tots els elements. Tenint en compte que el propietari viu sol, tota la suite s’ha projectat oberta, amb l’única excepció de l’habitacle per al vàter. I és que les parets de la dutxa són de vidre i, entre aquesta i el lavabo, s’ha situat enmig de l’espai la banyera exempta i, a més, l’únic muret que fa de separador entre l’àrea del bany i el dormitori ni tan sols arriba al sostre, precisament per a facilitar aquest efecte diàfan. Tot l’ambient cromàtic tan neutre de la planta principal es replica en aquesta, incloent-hi el mobiliari de la terrassa amb vista al canal, amb l’única excepció d’alguns petits detalls en el dormitori, per descomptat, triats en blau marí.

Des d’aquesta planta i a través d’una escala de caragol exterior d’estil mariner, s’accedeix a la coberta de la casa projectada com una terrassa-solàrium que es va elevar perquè les vistes aconseguissin veure la mar Mediterrània. Aquí s’ha recreat una zona chill-out de relaxament amb una gran gandula col·locada al costat de la sauna que volia el propietari.

Planta soterrani

Tornant a l’interior, l’escala vertebra la comunicació entre les plantes, així, des de la planta principal també s’accedeix al soterrani amb llum natural i perfectament habilitat com una estança més amb finalitats multifuncionals. En aquest cas, excepte el safareig i bany complet independents, la resta de l’espai també es mostra obert i inclou un gran sofà tipus llit balinès (per a acollir a algun convidat) i un escriptori al costat de la finestra, a més de diversos armaris. A més, la zona central es presenta buidada per a la pràctica de ioga, d’aquí ve que el paviment estigui cobert per una moqueta.

LES CLAUS DE LA REFORMA

Aquesta sensació tan relaxant -i buscada- que desprèn la casa es deu en gran part al fet que en totes les plantes es comparteixen els mateixos tons, clars i molt suaus, incidint molt en potenciar les textures i acabats naturals acuradament seleccionats, fins i tot tractant-se d’entapissats o de catifes, d’un major pes tèxtil, equilibrats idealment amb les cortinetes, més lleugeres, que vesteixen la majoria de finestres.

A més, Tinda’s Project ha buscat altres elements clau del disseny d’interiors per a aportar lleugeresa i amplitud als espais com, per exemple, ajuntar diferents ambients i usos en una mateixa estança diàfana, optar per parets i separadors de vidre que faciliten tant el pas de la llum com el tir visual, o l’elecció d’esglaons volats per a l’escala oberta que uneix les diferents plantes.

L’estructura de la casa, en línia vertical amb tres plantes d’aproximadament 30 m² cadascuna, es compensa amb l’entrada de llum per davant i per darrere fent que la claredat inundi totes les estances i les faci semblar més àmplies. Així mateix, els espais exteriors en forma de terrasses i balcons de diferents dimensions també ajuden a projectar l’habitatge cap a l’exterior, incrementant a la vegada les superfícies d’ús i gaudiment.

Reforma d’una casa a l’Empordà

Entre alguns dels estralls que ha causat l’actual pandèmia en el sector de la construcció, destaca la problemàtica d’haver deixat a mig fer moltes obres. En el cas d’aquest habitatge va quedar pendent tota la part de l’interiorisme, un problema que els propietaris van resoldre trucant a Tinda’s Project. “No sabem quin estil donar-li”, li van transmetre els propietaris a l’Eva Mesa, fundadora de l’estudi. “El nostre treball va consistir a triar colors i acabats, dotar-la del mobiliari que li faltava, decorar-la i vestir-la”, explica la interiorista.

La ubicació d’aquesta segona residència d’una família amb dos nens petits i la majoria dels elements constructius ja implementats va marcar la línia a seguir del treball de Tinda’s Project. Encara que es troba en el petit municipi de Vulpellac (Girona), el nucli antic medieval del qual va ser declarat ‘Be Cultural d’Interès Nacional’ (BCIN) en 2004, l’habitatge és un adossat de nova construcció reformat que inclou trets característics de les construccions típiques de la zona de l’Empordà com són els sòls de toba catalana original, els taulells típics de la Bisbal i detalls de la volta catalana, entre altres.

Estil mediterrani al camp

Amb aquesta carta de presentació, Tinda’s Project va tenir molt clar des del primer moment l’estil que definiria l’habitatge, seguint els desitjos dels propietaris que volien, sobretot, “sentir-se com a casa”. “És clar que l’estil de l’Empordà es reflecteix a la casa”, comenta l’Eva Mesa, “però ells em demanaven un estil també mediterrani, però que no derivés en connotacions de mar, sinó de camp, encara que sense ser massa rústic”.

El primer pas realitzat en el ‘contingut’ va ser el de canviar el color de les parets i per a potenciar aquest efecte natural que desprèn tota la casa es va implementar un tractament a la calç, amb un acabat envellit molt subtil. El resultat són unes parets amb textura en un to blanc trencat que fan de llenç sobre el qual es van anar implementant tots els elements necessaris per a conformar aquesta llar a partir d’un mateix fil conductor decoratiu que recorre totes les plantes i que es basa en els tons clars esquitxats de pinzellades de color serenes que no alteren el confort ambiental.

DISTRIBUCIÓ PER PLANTES

Planta baixa

L’accés a l’habitatge, a peu de carrer, té lloc en aquesta planta conformada pel garatge, una zona de jocs i un petit rebedor des del qual ja arrenca l’escala que vertebra l’habitatge.

En aquest punt salta a la vista dos dels elements constructius vinculats al territori: el sòl de toba tradicional i les rajoles rústiques bicolor del frontal dels graons. Tenint-los molt en compte, Tinda’s Project tria un banc de fusta natural i boga trenada com a principal mobiliari i ho combina amb un mirall amb el marc de fusta envellida i uns cistells de ràfia com a accessoris. Aquesta carta de presentació que rep al visitant ja determina l’estil decoratiu que es trobarà en la resta de la casa.

Primera planta

La distribució, que és la d’origen, no es va alterar i en la primera planta s’estableixen clarament dues estances -sala d’estar i cuina amb office-, en un únic espai obert, atès que no existeixen portes i és el replà entre plantes de l’escala el que fa de separació ambiental. Els dos murs que aquesta té a banda i banda juguen amb diferents obertures per a potenciar un tir visual dinàmic entre totes dues estances. “Encara que aquesta planta es mostra oberta, aconseguim crear un aire acollidor en cadascuna, on la sensació és de recolliment”, comenta l’Eva Mesa. Per a això es van buscar peces de mobiliari i accessoris que conviden a estar i gaudir de cada estança. A la sala d’estar es va triar un sofà amb chaiselonge a mida que es va situar al costat de la xemeneia i enfront d’unes baldes de fusta volades per a col·locar elements decoratius amb la finalitat de no sobrecarregar la paret.

Quant a la cuina, es distribueix, d’una banda, amb el mobiliari a mida en forma de L en un encertat to clar que potencia la lluminositat i, per una altra, la zona de l’office que Tinda’s Project va crear a partir d’una gran taula de fusta que combina diferents seients. El principal és un banc d’obra fet a mida de punta a punta que convida a aquestes llargues i agradables sobretaules que els propietaris gaudeixen cada vegada que venen amb amics o familiars. Aquest confort s’aconsegueix amb la selecció de materials i acabats naturals dels tèxtils, els llums i les cadires.

Un petit lavabo de cortesia, situat enfront de l’escala, complementa l’ús d’aquesta primera planta.

Segona planta

Aquesta planta està reservada a l’àrea de descans amb tres dormitoris i dues cambres de bany.

La suite principal amb cambra de bany integrada compleix amb la línia estètica de la resta de la casa, és a dir, predomini de tons clars amb alguns tocs de color en els tèxtils i la incursió de materials naturals, com la ràfia dels llums de nit suspesos, el lli de les cortines, i els bancs de fusta i boga situats als peus del llit, al costat de la catifa de fibres naturals. Fins i tot per a l’armari, les portes s’han substituït per cortines d’arpillera o tela de sac, amb la idea de seguir aquest mateix fil conductor.

El dormitori infantil és compartit pels dos nens i es va dissenyar a mida i, alineat a la paret, el llit que en realitat és la suma de dos units per un capçal invisible, de manera que durant el dia es converteix en un ampli i còmode seient per a jugar. Però la peça encara amaga un altre avantatge i és el tercer llit que té ocult en la part inferior, per a quan es convida a casa algun amiguet, i una calaixera. Aquesta planta inclou un tercer dormitori per a convidats i una cambra de bany completa.

CLAUS DE L’INTERIORISME

Encara que es tracta d’un element constructiu que ja estava d’origen en l’habitatge, Tinda’s Project va voler aprofitar les connotacions tradicionals del sòl de toba catalana que recorre totes les plantes per a implementar aquest estil típic de l’Empordà. Com? Potenciant les sensacions de les cases de camp a través de l’ús de materials naturals i tons molt clars i serens, sense caure en el rústic, i que, a més, projecten aquest ambient de relax i benestar que la família busca quan s’instal·la aquí, lluny de la bullícia de la ciutat.

La llum natural també juga un paper important en aquesta idea i la sort és que tota la casa gaudeix d’ella, atès que té finestres i balconades per tots dos extrems, la qual cosa facilita la lluminositat durant tot el dia. Tinda’s Project utilitza cortines vaporoses de lli i cotó en un blanc trencat per a tamisar aquesta llum sense restar-li pas.

Perquè les vistes al jardí o a l’entorn natural del poble formen part de l’encant de la casa i, com a picada d’ullet, totes les fusteries i les seves respectives persianes enrotllables exteriors tradicionals es van triar en color verd, l’única llicència cromàtica més pujada de to que destaca en el conjunt i que està més que justificada. A més, s’alia amb l’ús de rajoles del mateix to, tant en el lavabo de cortesia com en els esglaons de l’escala, i també en la presència de plantes naturals en diversos racons de la casa.

També cal destacar l’ús de catifes de fibres naturals en totes les estances, ja sigui per a delimitar els espais com per a aportar calidesa i confort i revestir aquest paviment original que tant de valor aporta a l’interiorisme. En general, la suma de tots aquests elements que ha treballat Tinda’s Project en el projecte, fa que l’habitatge representi un autèntic recés de pau complint amb això tots els desitjos sol·licitats pels propietaris.

Una reforma integral a la mida d’una nova vida

Hi ha projectes d’interiorisme que ressalten el valor de la personalització des de la mateixa porta d’entrada i aquest és un d’ells. És part de la màgia d’una reforma integral, la capacitat de crear una llar a la mida, en aquest cas, d’una propietària que inicia una nova etapa vital.

D’escoltar el que necessita i sent el client en saben molt a l’estudi d’interiorisme Tinda’s Project. “És un procés que acompanya l’evolució de l’obra, en un ambient pròxim, amb la idea de treure el millor de la persona per a plasmar-lo a la seva casa”, explica l’Eva Mesa, interiorista i co-fundadora de l’estudi.

Els gairebé 200 metres quadrats d’aquest àtic a la zona alta de Barcelona es van reformar completament amb una nova distribució que respon als desitjos de “molta llum i espais molt amplis i oberts, per a compartir, sobre la base d’unes línies molt atemporals”.

DISTRIBUCIÓ

L’habitatge, de planta rectangular, compleix la tan recomanable distribució de, a partir d’un accés central, separar les dues àrees principals. En aquest cas, la zona de descans es troba a la dreta del rebedor, coincidint amb la façana posterior i, per tant, la més tranquil·la, i a la zona social s’accedeix a l’esquerra de l’entrada i té vistes al carrer.

En aquesta reforma s’ha volgut mantenir el paper propi que té un rebedor com a tal, és a dir, d’espai de benvinguda i, alhora, d’eix vertebrador de la resta d’estances. Res més entrar ja es percep la base neutra de materials i tonalitats que farà de fil conductor en tot el projecte, destacant la lluminositat que rep gràcies al fet que el pas cap a la gran sala amb terrassa prescindeix de portes. També ajuda el parquet triat per a tot el pis en un to molt clar.

La butaca del rebedor és un disseny propi de l’estudi, de confecció personalitzada, i el moble principal s’ha dissenyat i fabricat ‘ex profeso’ per al projecte, tot això en una línia molt actual que inclou els dos llums, i on no falta la catifa també a mida.

ZONA SOCIAL

Els tres ambients que componen aquesta zona -sala, menjador i cuina- sumen gairebé 60 metres quadrats i s’han plantejat visualment com un únic espai obert. Podria dir-se que cada ambient, a la vegada, està clarament definit per un element en particular. La sala d’estar respecte al menjador es delimita gràcies a un pilar estructural que s’ha revestit de mirall per a integrar la seva presència d’una forma més discreta, fent que, a més, el reflex per les quatre cares ofereixi un joc de plans que potencia la lluminositat. Per part seva, el que delimita la cuina és una gran porta de vidre, una opció molt bona per a qui busca separació física però, alhora, connexió visual.

A la sala-menjador destaca especialment el to blau que sol·licitava la propietària, “per les seves connotacions mediterrànies que tant li agraden”, sobresortint per sobre de la paleta neutra predominant. Tinda’s Project ho va focalitzar en el sofà amb chaise-longue fet a mida i entapissat en un elegant vellut, el teixit del qual ofereix un assenyat joc d’aigües, el mateix teixit que vesteix les cadires del menjador.

El detall del color blau també es localitza en alguns accessoris decoratius, així com en el rivet dels pufs al costat de la taula de centre i en el moble tipus tòtem del menjador, disseny de l’estudi, i que per a aquest projecte ha incorporat la fusta en acabat blau combinat amb el blanc lacat i el mirall del fons del moble que amplia visualment l’espai.

La ubicació de la televisió s’ha resolt amb un moble de disseny italià, entre les dues grans balconades, creant l’efecte visual de tenir el monitor suspès. D’aquesta manera pot visualitzar-se tant des del sofà com des del menjador, i fins i tot la cuina.

La cuina, a la qual es pot accedir també per una porta al costat del rebedor, s’ha distribuït en forma de L amb mobles a mida en una gamma de blancs que es combinen perfectament amb el sòl de parquet clar i el taulell de cuina de silestone amb acabat marbrejat. El conjunt crea un ambient molt lluminós potenciat per la llum directa que rep des de la terrassa.

Les considerables dimensions de la cuina han permès, a més, disposar d’una illa en la zona central pensada amb doble funció: zona de cocció i taula de menjador informal. I paral·lel a ella, al sostre, s’ha disposat un fosejat invertit per a ocultar la campana d’extracció, creant un original joc d’altures. Des de la cuina hi ha un accés directe a la galeria que acull la zona de bugaderia.

La terrassa, de més de 30 metres quadrats, s’ha dividit en dos ambients -un menjador per a sis persones i un altre de relax protagonitzat per dues gandules- sota la complicada estructura oberta de l’edifici que va obligar a jugar amb diferents solucions de tendals per a protegir-se dels dies de sol i pluja. Per al paviment s’ha optat per una tarima específica outdoor i s’ha dotat tot el perímetre més exterior de jardineres que acullen diferents espècies de plantes que ofereixen una certa intimitat. El projecte d’aquest frondós i agradable paisatgisme urbà és obra d’en Manuel Maíllo, co-fundador de l’estudi, al costat de l’Eva Mesa.

ZONA DE DESCANS

A mà dreta del rebedor s’accedeix a un passadís que condueix a dos dormitoris i una cambra de bany, utilitzat aquest també com a lavabo de cortesia. Una vegada més, s’ha optat pels tons neutres i elegants, destacant la textura del revestiment de la paret, així com el taulell de la pica que degué fer-se a mida per les dimensions del bany. El seu disseny continu es fa més estret de costat a costat per a oferir un punt de suport per a accessoris decoratius, etc. reservant una part més ampla per a la base del lavabo, una forma que es va duplicar en la part inferior per a les tovalloles.

L’altre espai atractiu d’aquest projecte, junt amb la sala d’estar, és la suite. “Buscàvem quelcom fora de l’habitual”, explica la interiorista, i ho van trobar en les formes geomètriques i en els tocs negres. Seguint la tònica atemporal d’una base neutra general, la llicència de combinar el negre amb el blanc en el dormitori de la propietària enalteix aquest efecte de clàssica elegància tan encertat. Així, unes vistoses línies negres emmarquen el capçal, el moble tocador i l’armari vestidor, tot fet a mida amb fusta lacada.

Quant al vistós disseny geomètric de l’entapissat vellutat del capçal i del puf-sabater té la seva continuïtat en els revestiments de la cambra de bany, tot també en blancs i negres. “Clarament es busca una unió entre tots dos espais a través de la geometria que, al seu torn, genera un dinamisme visual molt sofisticat”, descriu l’Eva Mesa.

El muret a mitjana altura de la zona del bidet i el lavabo -que oculta la cisterna d’aquest- també s’ha revestit de geometria, deixant la part superior per a emmarcar una encertada frase a manera de mantra personal.

Encara situant-se en la part oposada de l’habitatge i a causa de l’altura de l’àtic, la suite també presumeix d’una gran lluminositat gràcies als dos finestrals que té, fruit de la unió de dues antigues estances. I per a aconseguir que aquesta llum natural es coli fins a la cambra de bany, es va triar una porta de vidre mat, lleugera i molt discreta.

Detalls com el fosejat del sostre que emmarca l’espai del dormitori i el del vestidor amb sengles llums penjants, així com el moble a mida que oculta el radiador són detalls que enalteixen més si cap la distinció que desprèn aquesta suite totalment personalitzada per a la propietària d’aquest pis.

Una reforma integral càlida i acollidora a Sarrià

Separar ambients i aconseguir transmetre calma i elegància eren les bases d’aquest projecte d’interiorisme i decoració, situat al barri de Sarrià, a Barcelona.

La reforma integral d’aquest pis de 200 m² s’ha projectat pensant en una nova redistribució i, sobretot, a definir els espais amb l’objectiu de crear un conjunt harmònic entre les diferents estances, també quant a dimensions.

“L’objectiu principal era separar ambients en els quals cada habitant tingués el seu espai privat i íntim però, alhora, poder gaudir de grans estances comunes on compartir moments en família”, comenta la interiorista de Barcelona, Eva Mesa, qui va dirigir les obres d’aquest pis avançant-se a cada experiència, cada ús i cada sensació que requerien els diferents i nous espais.

Per a la decoració dels interiors es van utilitzar materials de gran qualitat, acabats de luxe i detalls càlids, donant com a resultat un projecte confortable i especial, protagonitzat per aquesta tranquil·litat que aporta saber que estàs a la llar que tant desitjaves.

Un interiorisme serè i funcional per a un àtic barceloní

Quan els propietaris van comprar aquest àtic amb dues terrasses situat a Barcelona ja eren conscients que necessitava una reforma integral, focalitzada en una profunda intervenció d’interiorisme i decoració, atès que tot estava molt antiquat. Respecte a la distribució, l’estudi Tinda’s Project gairebé va fer canvis, ja que s’ajustava bastant bé a les necessitats del matrimoni i la seva filla adolescent, excepte un parell d’envans que es van moure per a fer els banys una mica més grans.

Les peticions dels nous propietaris es van centrar a disposar d’estances obertes i àmplies, a més d’espai per a emmagatzematge que es va aconseguir gràcies als armaris a mida situats al passadís. Aquest, en forma de L, és el que articula tota la planta del pis, la superfície del qual suma 123 metres quadrats, terrasses incloses.

Un altre dels avantatges del pis és que fa de cantonada, la qual cosa facilita que totes les estances, excepte un petit despatx situat al costat del rebedor i les dues cambres de bany que donen a l’interior de l’edifici, presumeixin de molta lluminositat, a més de vistes al carrer.

DISTRIBUCIÓ

ENTRADA

El rebedor, de línies senzilles, compta amb sengles armaris per a la roba a banda i banda d’una consola, tot dissenyat a mida per Tinda’s Project i amb l’acabat gris talp que caracteritza la paleta cromàtica de tots els seus projectes.

En aquests mateixos tons s’ha triat també el paper de ratlles horitzontals de la paret.

CUINA

Des de l’entrada al pis, de front s’inicia el primer tram del passadís que condueix directament a la cuina, una de les estances millor aprofitades. La seva planta rectangular permet disposar de dues zones clarament diferenciades.

D’una banda, la de treball en forma d’U situada en la part interior i el mobiliari de la qual ha estat actualitzat amb portes i tiradors nous, mantenint el taulell de cuina clàssic de granit negre, a joc amb el sòl porcellànic també ja existent que emmarca aquesta zona.

En la part més exterior, i amb accés directe a una de les terrasses, s’ha situat l’office al costat de tot un moble que recorre la paret i dissenyat a mida per l’estudi amb el mateix acabat que la resta de la cuina. A més d’alguns electrodomèstics integrats, inclou els propis de bugaderia, i també una part més decorativa i de servei per a la taula. L’existència d’un pilar mestre que ocasionava un fons molt estret, es va aprofitar per a col·locar la televisió.

SALA D’ESTAR

El segon tram del passadís condueix fins a la sala que ofereix una original i, a penes perceptible, forma obliqua respecte a la planta general. A més, compta amb una miniavantsala oberta que s’ha destinat a racó de lectura. Al costat de la butaca orellera i la prestatgeria de pladur s’ha col·locat una taula tipus llibre recolzada a la paret dissenyada per l’estudi i que, per a les ocasions especials, s’obre i pot acollir fins a 12 persones. Tancada es presenta com una consola que serveix de suport per a alguns elements decoratius.

L’espai més gran acull la sala d’estar presidida per un sofà amb chaiselongue fet a mida i entapissat amb la mateixa gamma de colors de tot l’habitatge, com s’aprecia també a les cortines i la catifa. Al costat del sofà, Tinda’s Project ha dissenyat la llibreria amb espais oberts i tancats que aporten un dinamisme visual a l’ambient.

TERRASSA

Des de la sala es dona pas a la terrassa projectada pel departament de paisatgisme de Tinda’s Project. A més d’afegir una tarima especial per a exteriors, s’ha revestit tot el perímetre amb un disseny en fusta que alterna jardineres i bancs, deixant la part central lliure per a col·locar unes taules auxiliars. Un parell de gelosies també de fusta aporten una certa intimitat a l’espai.

DORMITORI PRINCIPAL

Just davant del racó de lectura es troba l’accés al dormitori del matrimoni que presumeix de molta lluminositat, ja que compta amb dues finestres, una de les quals connecta amb la terrassa. Tots els mobles s’han fet a mida: l’escriptori que mira a la terrassa amb la butaca, el banc tipus puf per a les sabates i el capçal de fusta i laca que porta les tauletes i els llums integrats. Novament, el to gris talp propícia un entorn ambiental únic, incloent-hi les cortines a mida, i tan sols alterat per algunes pinzellades de color proposades per als tèxtils del llit, destacant la fotografia que presideix el dormitori.

BANY PRINCIPAL

Tant el paviment com el revestiment de la zona de la dutxa és un porcellànic d’imitació marbre en to fosc, a joc amb el marc del mirall i les aixetes del lavabo. El moble suspès del rentamans és un disseny de Tinda’s Project amb la calaixera en acabat gris ratolí i el sobre blanc.

LAVABO DE CORTESIA

El lavabo de cortesia, s’ha revestit d’un porcellànic blanc d’imitació marbre que juga amb diferents grandàries i acabats, ja que el front del lavabo s’ha triat en el format tipus “metro” i per a la dutxa és llis.

Destaca pel seu contrast el moble fet mida lacat en negre amb els tiradors daurats situat en una línia que es prolonga des del lavabo fins al vàter, integrant el dipòsit, que no es veu.

Interiorisme de luxe en l’exclusiu Passeig de Gràcia

El propietari, un viatger empedreït estranger amb arrels catalanes i amb una vida social molt activa, va trobar en aquest immoble del centre de Barcelona l’habitatge ideal per a les seves estades a la ciutat. Tenia molt definida la zona que buscava en la que implementar un projecte d’interiorisme de luxe: l’exclusiu Passeig de Gràcia. La sort va voler que aparegués aquest pis que, en realitat, és la suma de dos, encara que el projecte de reforma es va treballar de manera conjunta. “El plantejament que ens sol·licita el client és el d’un habitatge amb zona de convidats”, declara Eva Mesa, co-fundadora de l’estudi Tinda’s Project, autors de la reforma.

De planta rectangular, la superfície suma uns 156 metres quadrats d’un pis situat en un edifici de 1909. D’aquí l’existència d’elements constructius originals com ara rosasses, cornises, sòls hidràulics, etc. que el propietari va voler conservar amb la idea de mantenir aquest toc regi de les senyorials cases de la burgesia catalana. Però, al mateix temps, no volia renunciar a unes estances actuals i confortables amb la idea de crear un habitatge agradable per a les persones que la gaudeixin, ja siguin els seus amics o els inquilins temporals, atès que també es lloga per a estades curtes.

Estil eclèctic: un clàssic modernitzat

“El resultat del projecte d’interiorisme el podríem definir d’un estil eclèctic, perquè conserva un aire clàssic però modernitzat, amb alguns tocs irreverents”, explica Eva Mesa. Salta a la vista també una certa pompositat estètica fruit de la selecció de materials de la més alta qualitat, una altra de les peticions del client, i que donen com a resultat un interiorisme de luxe a Barcelona. En aquest sentit, i com és característic de Tinda’s Project, es va incidir bastant a realçar les textures dels diferents materials, creant acabats luxosos i elegants, en línia amb el tipus d’habitatge, enfocada a uns clients i inquilins internacionals, d’alt nivell adquisitiu, procedents de qualsevol lloc del món.

DISTRIBUCIÓ: vivenda amb zona de convidats

L’accés a l’habitatge ja marca la distribució entre les dues zones -la principal s’obre a l’esquerra i la de convidats a la dreta-, com a forma també d’establir les parcel·les pròpies d’intimitat que cadascuna pugui requerir en un moment donat. Aquesta divisió espacial vindria marcada per la distribució original dels dos pisos que es va variar més aviat poc, si bé és cert que, en realitat, després de la reforma, es considera un únic habitatge, intenció avalada també perquè es segueix una mateixa línia en l’interiorisme de tots els espais.

Vivenda principal (104m2)

La zona del passadís d’entrada -que acull dos dormitoris i un bany- vesteix les seves parets amb un delicat paper amb textura sobre el qual destaquen dues fotografies de Romina Ressia.

Situats un enfront de l’altre, els dos dormitoris es plantegen pràcticament de manera simètrica, fins i tot en el seu interiorisme, amb l’única diferència que en un hi ha dos llits i en l’altre només un. Però tots dos comparteixen fusteria blanca per als armaris, roba de llit en tons ocres i blau petroli, paper mural amb textura en la part superior de l’arrambador i l’ús de miralls damunt del capçal per a crear amplitud visual.

El bany és un autèntic propòsit d’elegància gràcies als tons foscos de la placa de cocció de marbre, així com el revestiment porcelànic de sòls i parets. Ressalta molt la veta blanca que potència les textures naturals, combinant així amb els sanitaris.

Després d’una elegant porta de doble fulla s’accedeix a la amplia sala des del qual s’albira al fons la zona del menjador. Destaca l’altura original dels sostres, així com els elements decoratius perimetrals en les cornises i, molt especialment, la rosassa central reservada com a base per al llum penjant. Un altre detall molt bonic és el vitrall cantoner de vidre bufat realitzat artesanalment amb els colors propis del modernisme català i que rematen una obertura en forma de finestra que dona al menjador, fent que el pas de la llum incrementi l’encant cromàtic dels seus cristalls antics. Un enorme sofà en forma d’U fet a mida i, sobre aquest, diversos miralls de grans dimensions semblen mirar d’enfront del moble per a la televisió i llibreria també dissenyat a mida per Tinda’s Project, creant una acollidora combinació d’estils. La nota de color la posen els teixits i estampats dels coixins a joc amb les pantalles a diferents altures del llum.

Mentre que a la sala el parquet original restaurat es cobreix amb una imponent catifa vellutada, en el menjador s’ha conservat el sòl hidràulic també original, el dibuix del qual sembla recrear en si mateix una catifa que serveix per a delimitar la zona de la taula. El menjador se situa enfront d’una gran vidriera que recorre tota la façana posterior del pis, aconseguint la cuina oberta. Aquesta destaca en gran manera gràcies a la combinació de blanc i negre i també dels materials. La sumptuosa lluentor del negre lacat dels mobles contrasta amb la pedra Neolith Calacatta blanca de les superfícies creant un conjunt que resulta visualment molt sofisticat, potenciat, si cap, per la lluminositat natural que genera uns reflexos molt elegants. La imponent illa es va idear com a zona de treball i, alhora, barra per a menjars més informals.

L’habitatge principal es complementa amb la suite a la qual s’accedeix des de la sala. Una paleta relaxant de grisos en tèxtils, mobiliari, revestiments i accessoris protagonitza l’estança, incloent-hi el bany i un petit racó destinat a despatx al costat dels armaris vestidors. Unes caretes decoratives adquirides en un dels viatges del propietari presideixen la paret del capçal, revestida amb paper, i que la seva retro il·luminació inferior realça un bonic efecte de teatralitat.

Zona de convidats (52 m²)

L’estança central d’aquesta zona és una sala quadrada amb un sofà situat enfront d’un moble emplafonat fet a mida i que inclou el televisor. En un lateral, Tinda’s Project va dissenyar un petit office amb zona d’aigües, nevera integrada i una balda que fa de taula de treball. Tot el mobiliari s’ha fet amb la mateixa fusta en un color gris personalitzat.

Entorn d’aquesta petita sala es vertebren la resta d’ estances. En un costat, dues d’elles corresponen a sengles banys complets amb tons i línia decorativa molt similars. En l’altre costat, enfront dels banys, s’obren dos dormitoris dobles, els finestrals dels quals ofereixen vistes a l’exclusiu Passeig de Gràcia. Un d’ells juga amb els tons daurats del capçal i el blau per a determinades peces tèxtils, com una banqueta i la roba de llit, i l’altre aposta també per l’entapissat blau per a les cortines i el capçal combinat amb tèxtils en un gris plata per als coixins, catifa i roba de llit. Aquesta mescla cromàtica es replica en el mobiliari a mida d’aquesta habitació (armaris, tocador i tauletes de nit) la fusta de la qual ofereix un acabat en textura pell i els tiradors són peces de ceràmica. En conjunt, tots aquests tèxtils vellutats i alguns dels mobles revestits amb textura pell donen idea d’aquesta buscada pompositat decorativa, en línia amb tot l’habitatge.

LES CLAUS DE LA REFORMA

Els interioristes de Tinda’s Project, quan van accedir a l’habitatge per primera vegada, es van trobar amb materials i acabats de baixa qualitat, tot el contrari del que sabien que el client volia. Però també van veure el potencial de restaurar els elements originals constructius i poder-los integrar en un projecte d’interiorisme de luxe actual. A causa d’això van jugar amb les claus del seu treball a l’hora de combinar els diferents estils i l’ús de materials naturals i textures.

Prenent com a fil conductor una base cromàtica generalitzada de grisos, color característic de l’estudi, es va decidir implementar tocs en altres tons per a realçar l’ambient. Per exemple, s’han utilitzat ocres molt acollidors en accessoris tèxtils i tapisseries, així com en un elegant blau petroli, i fins i tot en algun bany destaquen detalls en color coral. A la sala s’implementen tots ells en els coixins del sofà, a joc amb les pantalles del llum. I cal destacar l’ús del negre, en algunes estances com a color predominant, ja que per a Eva Mesa “aporta un toc distintiu, és molt elegant i ajuda a trencar amb la paleta lineal i com a color neutre, resulta atemporal”. En aquest projecte s’ha aplicat en la cuina, combinat amb blanc, i en el bany de l’habitatge principal.

Com és propi de Tinda’s Project, tot el mobiliari es va realitzar a mida, buscant a més que es visualitzi la veta de la fusta per a incrementar el seu valor natural. I fins i tot el to dels mobles s’ha fet ex profeso per a aquest projecte. Succeeix el mateix amb l’ús de pedres naturals com el marbre, realçant la visió de la veta gràcies al joc de contrastos entre el blanc i el negre. El resultat és un projecte amb un interiorisme de luxe en el cor de Barcelona.

Interiorisme amb estil mediterrani

La primera impressió que desperta aquesta casa respon perfectament als desitjos dels seus propietaris: “Comoditat, olor a vacances i a relax”. Així doncs, Tinda’s Project, els autors del projecte d’interiorisme, van encertar de ple amb aquest 100% estil mediterrani.

Aquesta segona residència familiar d’obra nova està situada en ple cor de la Costa Brava, en la localitat de Palamós (Girona), i compta amb una superfície de 140 metres quadrats distribuïts en dues plantes, més 30 metres quadrats de terrassa. Segons Eva Mesa, dissenyadora d’interiors i co-fundadora de l’estudi, “no tens sensació de casa adossada, gràcies al fet que tot l’habitatge compta amb unes claraboies que fan que hi hagi llum natural en tots els espais”. A més, les vistes a la terrassa des de la planta baixa i al mar des de la superior potencien aquest benestar propi dels habitatges individuals.

Sala-menjador

L’estança principal de la planta baixa és la sala-menjador obert i projectat cap a l’exterior, les vistes del qual es gaudeixen especialment des del sofà raconer en forma de L. L’harmonia visual dels tons naturals i suaus de les tapisseries, cortines i mobiliari es veu esquitxada, com una picada d’ullet al pròxim i inspirador Mediterrani, pels tocs blaus dels coixins, quadres, pantalles de llums i elements decoratius.

En un habitatge d’aquestes característiques no podia faltar un dels indispensables de Tinda’s Project, les textures i els tons naturals en el vímet de les cadires, el ratán de la catifa i les fibres naturals de cistelles de les plantes i llums.

El color blanc és el teló de fons de tots els ambients per a potenciar la lluminositat de l’estil mediterrani i l’amplitud i per a destacar cadascuna de les peces triades per a les diferents estances. L’excepció la marquen els dos mobles fets a mida, un al costat del sofà i l’altre sota l’escala, que gràcies a la fusta blanca queden més integrats en les parets, cedint el protagonisme als elements que els decoren.

Dormitori principal

A l’habitació tipus suite es repeteixen els mateixos patrons estètics que en la planta principal, és a dir, predomini del blanc, també en peces de mobiliari com la calaixera i el mirall, tocs de materials naturals en els llums, i la nota de color blau mar en els tèxtils que vesteixen el llit. Destaca el capçal entapissat en gris, un to molt vinculat a l’ADN de Tinda’s Project, amb el detall de les tatxes que segueixen el dibuix de la vora.

Dormitori de convidats

Per a aquesta habitació s’ha apostat per donar-li el protagonisme a un altre color que igualment desperta les connotacions estivals d’estil mediterrani de la casa, i que no podia ser un altre que el groc del sol. Combinat amb el blanc i el suau gris dels llençols resulta molt cridaner, alhora que aporta serenitat a l’espai.

En els coixins, encara que dels mateixos tons, es juga amb diferents estampats i dibuixos per a trencar amb les línies simètriques del conjunt de la decoració, protagonitzada pels dos llits que també tenen el mateix capçal que el dormitori principal, que serveix de nexe d’unió estètic entre tots dos.

Espais de bany

En la primera planta, la casa compta amb dos cambres de bany amb dutxa, la de la suite i la d’ús per als altres dormitoris, de línies molt semblants que combinen elegància i sobrietat a parts iguals. La de la suite, com a valor afegit, presumeix de molta llum natural i vistes al mar.

Totes dues són amplies i resulten còmodes i acollidores i és que, en paraules d’Eva Mesa, les cambres de bany deuen també incloure “algun toc de decoració, ja que no m’agrada que resultin fredes”. Entre alguns d’aquests detalls, com poden ser un quadre, una planta o unes espelmes, també s’inclouen les aromes, ideals per a aportar aquesta essència que personalitza l’ambient i el fa més agradable, si cap.

Terrassa

Aquesta casa no seria el que és sense la seva terrassa, des de la qual se senten les onades del mar. És el racó preferit dels propietaris per a aquestes vetllades sota les estrelles, en família, amb amics o simplement acompanyat/da d’un bon llibre.

En la seva ambientació d’estil mediterrani va participar Manuel Maíllo, paisatgista i co-fundador de l’estudi Tinda´s Project, qui va apostar per donar vida a dos espais. D’una banda, el que serveix de menjador d’estiu i, per una altra, el protagonitzat pel llit balinès que recrea el més desitjable dels chill-outs.

Aquí, paisatgisme i decoració es donen la mà amb savi mestratge. Les plantes i les bardisses  posen la nota natural com a elements vius indispensables en un espai exterior, i a efectes decoratius s’ha buscat seguir el mateix fil conductor seleccionant coixins amb estampats de plantes i en colors verds molt frescos.

Els tèxtils són agradablement naturals i lleugers, però alhora resistents a les inclemències del temps. El resultat és un espai a l’aire lliure per a gaudir tot l’any i que incrementa aquests desitjos de relaxació i desconnexió que demandaven els propietaris.

Una reforma integral ‘a foc lent’

El projecte d’aquest habitatge s’ha anat fent ‘a foc lent’, és a dir, les intervencions s’han anat realitzant per parts en les diferents estances fins a tenir el resultat de la reforma integral que, ara ja sí, l’estudi d’interiorisme Tinda’s Project pot mostrar íntegrament.

Aquest pis, de 140 metros quadrats, situat a la ciutat de Barcelona pertany a un matrimoni amb fills ja grans que ja no resideixen a casa, una etapa que els propietaris han aprofitat per a donar-li una nova imatge a l’habitatge familiar, ja no sols amb intenció d’actualitzar-la, sinó també per a adequar-la a altres necessitats. La prova és que la intervenció de l’estudi liderat per l’Eva Mesa ha implicat tant treball d’obra incloent el canvi de velles instal·lacions, com d’interiorisme i decoració.

A la cerca de la màxima lluminositat

Un dels principals condicionants del pis és la seva ubicació en els baixos de l’edifici, fet que suposa una menor entrada de llum natural i, per tant, calia pensar en els millors recursos per a aconseguir potenciar-la al màxim.

El primer pas va ser aclarir el parquet que hi havia d’origen. Es va procedir a restaurar-lo en tot l’habitatge i, amb això, restar-li intensitat a la fusta de roure. La següent decisió que va prendre Tinda’s Project va ser la de recórrer a una paleta cromàtica basada en el blanc (inclosa la fusteria de les portes) i en la fusta natural, lluny dels tons grisos habituals dels seus projectes que, en aquesta ocasió, no haguessin ajudat en aquesta cerca per tenir espais més lluminosos.

Això s’ha aconseguit perfectament tant en la sala-menjador com en la suite, les dues estances que tenen entrada directa de llum des de l’exterior a través de grans finestrals.

DISTRIBUCIÓ

Una de les estances que ha millorat notablement és el rebedor. D’una banda, estèticament, ja que s’ha reformat per complet i s’ha dotat del mínim mobiliari, amb una consola d’estructura fina i uns pocs accessoris decoratius. I per un altre, per la lluminositat. Abans pecava de fosc i ara, amb les parets blanques i el sòl més clar, sembla un altre, destacant la recomanable idea de la porta d’accés a la sala (a mà dreta i corredissa) amb una part envidrada, la qual cosa permet el pas de la llum natural.

Sala d’estar i menjador comparteixen el mateix espai i és la intervenció més integral que ha fet Tinda’s Project en el pis, amb tot completament nou, a excepció dels quadres que són obra de la propietària i, encara que en tons pastel, aporten el toc més vistós a un predominant ambient serè i relaxant de blancs i crus.

A la sala d’estar, dos sofàs en forma de L protagonitzen la part més confortable, entorn d’una taula de centre de vidre que incrementa més si cap la sensació de lleugeresa i amplitud. La tapisseria dels sofàs, els estors i els pufs han estat confeccionats per Tinda’s Project, en colors molt clars, com la catifa.

Esment especial es mereix el moble de la televisió fet a mida per l’estudi, també en color blanc i pensat com a element separador respecte al menjador encara que en una ubicació lateral discreta, que no interfereix en la zona de pas. En la paret principal, s’ha disposat un moble, el disseny del qual és molt identificatiu de Tinda’s Project. En forma de lletra ‘i’ majúscula, va de sòl a sostre en laca blanca, tot tancat per a emmagatzematge excepte sengles buits decoratius simètrics en fusta i mirall.

El menjador per a sis comensals és de línies molt senzilles i les butaques han estat entapissades per l’estudi, igual que la confecció de les cortines. Aquest se situa al costat de l’altra porta que té aquest espai i que connecta amb el passadís i les altres estances del pis, afavorint un flux més directe especialment amb la cuina.

La cuina va ser de les primeres intervencions que es van realitzar a l’habitatge. Es va reformar sobre la base d’una línia més actual, tota en blanc i combinant-la amb el metall de la campana extractora, els tiradors i alguns electrodomèstics, i introduint alguns mobles amb vidre.

D’una línia molt similar és la cambra de bany de la suite, amb qui la cuina comparteix el paviment ceràmic blanc en format gran. El fet de no comptar amb llum natural va condicionar l’elecció d’un revestiment en color os, així com el moble del lavabo en color blanc també. El sobre del lavabo s’allarga per sobre del vàter per a crear una balda decorativa i s’ha col·locat una altra volada, en la part inferior del lavabo, per a tenir a mà el més imprescindible. El mirall horitzontal de grans dimensions i un original marc trenat en acabat metàl·lic, potència l’efecte d’ampliar aquesta estança.

Quant al dormitori principal, un armari a mida blanc sense tiradors recorre la paret als peus del llit en una suau corba. De la mateixa fusta són les dues senzilles baldes que fan de tauleta de nit a cada costat del llit, sense més artificis, per a deixar lliure tota la part inferior i guanyar en amplitud visual. Uns delicats estors en lli tamisen l’entrada de llum natural i, igual que la catifa i la roba de llit, també s’han triat en color blanc. L’única llicència cromàtica permesa que altera l’harmonia del dormitori és el moble fosc de noguera, una peça d’herència de la propietària.

L’essència de l’Eixample barceloní amb un interiorisme actual

El matrimoni alemany que va adquirir aquest pis a Barcelona per a les seves escapades a la ciutat buscava no sols una ubicació cèntrica, sinó també un habitatge amb unes certes reminiscències de l’arquitectura local. La combinació de totes dues premisses quedava delimitada a l’emblemàtic districte de l’Eixample, on finalment el van trobar.

Es tracta d’un edifici de façana històrica completament rehabilitada, els habitatges del qual són d’obra nova, per la qual cosa la intervenció de l’estudi Tinda’s Project es va focalitzar en el mobiliari, decoració i attrezzo final.

El pis, de 136 metres quadrats, respon a la tradicional planta estreta i allargada amb sortida exterior per tots dos extrems; un d’ells al carrer Muntaner i l’altre al típic pati d’interior d’illa. L’habitual superfície compartimentada d’aquests habitatges s’ha mantingut bastant fidedigna excepte en la zona més social, que presenta una major obertura d’espais per a potenciar, precisament, aquest ús. El resultat són dos dormitoris dobles, un bany complet, una suite amb cambra de bany incorporada, un petit estudi, la cambra de la bugaderia, la cuina, la sala-menjador i la terrassa.

La falta d’una certa lluminositat natural en algunes estances del pis va portar a l’elecció d’una paleta cromàtica general molt clara, de parets blanques i parquet de roure, que combinen perfectament amb l’acabat habitual de l’estudi, en un to gris ratolí, implementat en pràcticament tot el mobiliari a mida, esquitxat d’alguns tocs en color negre.

DISTRIBUCIÓ

L’accés queda just al centre del pis, aspecte que facilita una perfecta distribució entre la zona de dia i la de nit, a banda i banda del rebedor. Aquest, com acostuma a ser habitual en aquests tipus de pisos antics, presumeix d’unes generoses dimensions i un gran finestral.

El que més destaca del rebedor és el detall del sòl hidràulic original a manera de catifa, en clara al·lusió al tipus de paviment que s’utilitzava en aquestes vivendes senyorials. Queda perfectament integrat en el parquet de roure i la seva estètica estampada es veu realçada enfront del moble a mida en DM lacat d’acabat llis que Tinda’s Project va fabricar ‘ex profeso’ per a aquest espai, sobre la base d’un disseny propi de l’estudi en to gris ratolí combinat amb el detall de la fornícula integrada en fusta de roure i mirall.

Zona de dia

En aquest habitatge es va optar per situar la zona de dia a la part interior, la més tranquil·la i amb accés directe a la terrassa. Així, accedint a mà dreta del rebedor i després d’un breu passadís, s’obre un petit espai a manera d’avantsala de la sala-menjador on s’ha disposat un moble a mida, del mateix disseny que el del rebedor, i que acull a més una petita vinoteca.

Enfront d’aquest confortable i pràctic espai de pas es troba la cuina independent, amb portes corredisses. La seva distribució en forma de U respon a un ús diari pràctic, amb la part central completament lliure, i el mobiliari lacat en blanc, inclòs el sobre de silestone, aporta la lluminositat natural que li falta, ja que compta amb una finestra, però dona a un pati interior.

Creuant una original doble obertura s’arriba fins al gran espai social que comparteixen la sala d’estar i el menjador, connectat directament amb la terrassa, per la qual cosa la claredat aquí està garantida. En primer lloc, es troba el menjador, per a sis persones, entorn d’una taula feta a mida per Tinda’s Project, en roure, a joc amb l’acabat de les parts de fusta dels seus mobles. Al seu costat se situa el sofà raconer també fabricat a mida per a aquest projecte, igual que la catifa, les cortines i el moble per a la televisió. Tota l’estança desprèn una harmonia visual fruit d’una mateixa línia quant a tons i materials, únicament alterada pels detalls en negre dels tres llums i alguns tocs més pujats en els coixins, generant un conjunt molt elegant i assossegat que es repeteix en totes les estances a manera de fil conductor.

La terrassa, amb l’opció del tancament, recorda encara més la fisonomia de les tradicionals galeries posteriors que solen tenir els habitatges d’aquesta zona de Barcelona, amb vista a un tranquil i ampli pati d’illa, també molt característic de l’entramat arquitectònic de l’Eixample. Les venecianes ajuden a tamisar l’entrada directa del sol i permeten gaudir tant del pràctic menjador com de la petita zona de relax amb sofà que s’ha creat en aquest espai, sens dubte, dels més gaudits pels propietaris.

Zona de nit

De tornada al rebedor, cap a l’altre extrem, se situen les estances de descans i les cambres de bany. Un passadís articula els dos dormitoris dobles i el bany que comparteixen, que també fa de lavabo de cortesia quan hi ha visites. Un moble central fet a mida per l’estudi mostra els mateixos acabats en DM lacat gris ratolí que la resta del pis, afegint els tiradors en negre, com a detall distingit.

La suite -i un dels dormitoris- dona al carrer Muntaner, per la qual cosa compta amb molta lluminositat, raó que s’ha aprofitat per a incloure peces i detalls en un to gris més pujat, com el capçal i el llit, fets a mida. Un dels recursos per a ampliar visualment la suite són els miralls amb els quals s’han vestit els dos armaris que miren al balcó i que reflecteixen aquesta lluminositat.

Quant al bany de la suite, segueix les mateixes pautes estilístiques i d’acabat de l’altre bany, amb predomini del color blanc en paviment i revestiment i amb el moble fet a mida en DM lacat i fusta de roure, i els tiradors en negre.

Paisatgisme a Barcelona per a un àtic amb terrassa

L’interiorisme i la decoració d’aquest àtic de luxe va ser tot un somni per a l’estudi d’interiorisme a Barcelona, Tinda’s Project. Quan l’Eva Mesa i el seu equip el van visitar per primera vegada era un pis fosc i sense vida en el qual es va implementar l’obertura de grans finestrals i la creació d’espais oberts per a potenciar l’entrada de llum i la comunicació del seu interior amb la terrassa, en la qual es va dur a terme el projecte de paisatgisme i decoració dels exteriors.

Aquest àtic de luxe gaudeix d’unes vistes privilegiades de Barcelona i, després de la reforma integral, també d’unes estances àmplies que comuniquen directament amb la terrassa. El gust pels detalls, la sensibilitat en els acabats i l’explosió de naturalesa del seu exterior el converteixen en un espai ple de romanticisme i modernitat, sent el millor reflex del caràcter de la seva propietària.

La decoració sòbria i elegant en tons blancs i neutres està acompanyada de la barreja de peces antigues de família amb elements actuals en línies més rectes, creant la combinació perfecta per a un resultat eclèctic i elegant a la vegada, sense estridències.

Aquest projecte de paisatgisme de Barcelona, que es va dur a terme mà a mà amb la propietària, s’ha dissenyat perquè les seves plantes i flors, pensades amb una combinació efectista de colors, convisquin durant totes les estacions de l’any omplint de vida els exteriors.

Un mini pis amb un gran projecte d’interiorisme

La decoració de pisos petits és tot un repte, però sempre dona grans resultats si es treballa bé cada aspecte del projecte d’interiorisme.

En aquest cas es tracta del primer habitatge d’una parella, il·lusió de la qual es va contagiar l’estudi d’interiorisme de Barcelona per a dur a terme uns espais de disseny que van exigir una distribució molt estudiada amb la idea d’aconseguir un habitatge visualment espaiós i acollidor.

Els petits detalls de la decoració plens de significat són els que han marcat cadascun dels racons d’aquest petit pis, on es va trobar la peça perfecta per a cada lloc quant a funcionalitat i estètica, i sempre de la mà dels emocionats propietaris que no veien el moment d’entrar a viure i compartir la que seria la seva primera casa.