Projecte familiar en el cor de l’Empordà
La ubicació d’aquesta segona residència d’una família amb dos nens petits i la majoria dels elements constructius ja implementats va marcar la línia a seguir del treball de Tinda’s Project. Encara que es troba en el petit municipi de Vulpellac (Girona), el nucli antic medieval del qual va ser declarat ‘Be Cultural d’Interès Nacional’ (BCIN) en 2004, l’habitatge és un adossat de nova construcció reformat que inclou trets característics de les construccions típiques de la zona de l’Empordà com són els sòls de toba catalana original, els taulells típics de la Bisbal i detalls de la volta catalana, entre altres.
Els propietaris van contactar amb l’estudi d’interiorisme de Barcelona, Tinda’s Project. “No sabem quin estil donar-li”, li van transmetre els propietaris a l’Eva Mesa, fundadora de l’estudi. “El nostre treball va consistir a triar colors i acabats, dotar-la del mobiliari que li faltava, decorar-la i vestir-la”, explica la interiorista.
Amb aquesta carta de presentació, Tinda’s Project va tenir molt clar des del primer moment l’estil que definiria l’habitatge, seguint els desitjos dels propietaris que volien, sobretot, “sentir-se com a casa”. “És clar que l’estil de l’Empordà es reflecteix a la casa”, comenta l’Eva Mesa, “però ells em demanaven un estil també mediterrani, però que no derivés en connotacions de mar, sinó de camp, encara que sense ser massa rústic”.
El primer pas realitzat en el ‘contingut’ va ser el de canviar el color de les parets i per a potenciar aquest efecte natural que desprèn tota la casa es va implementar un tractament a la calç, amb un acabat envellit molt subtil. El resultat són unes parets amb textura en un to blanc trencat que fan de llenç sobre el qual es van anar implementant tots els elements necessaris per a conformar aquesta llar a partir d’un mateix fil conductor decoratiu que recorre totes les plantes i que es basa en els tons clars esquitxats de pinzellades de color serenes que no alteren el confort ambiental.
DISTRIBUCIÓ PER PLANTES. Planta baixa
L’accés a l’habitatge, a peu de carrer, té lloc en aquesta planta conformada pel garatge, una zona de jocs i un petit rebedor des del qual ja arrenca l’escala que vertebra l’habitatge.
En aquest punt salta a la vista dos dels elements constructius vinculats al territori: el sòl de toba tradicional i les rajoles rústiques bicolor del frontal dels graons. Tenint-los molt en compte, Tinda’s Project tria un banc de fusta natural i boga trenada com a principal mobiliari i ho combina amb un mirall amb el marc de fusta envellida i uns cistells de ràfia com a accessoris. Aquesta carta de presentació que rep al visitant ja determina l’estil decoratiu que es trobarà en la resta de la casa.
Primera planta
La distribució, que és la d’origen, no es va alterar i en la primera planta s’estableixen clarament dues estances -sala d’estar i cuina amb office-, en un únic espai obert, atès que no existeixen portes i és el replà entre plantes de l’escala el que fa de separació ambiental. Els dos murs que aquesta té a banda i banda juguen amb diferents obertures per a potenciar un tir visual dinàmic entre totes dues estances.
“Encara que aquesta planta es mostra oberta, aconseguim crear un aire acollidor en cadascuna, on la sensació és de recolliment”, comenta l’Eva Mesa. Per a això es van buscar peces de mobiliari i accessoris que conviden a estar i gaudir de cada estança.
En la sala d’estar es va triar un sofà amb chaiselonge a mida que es va situar al costat de la xemeneia i enfront d’unes senzilles baldes de fusta volades per a col·locar elements decoratius amb la finalitat de no sobrecarregar la paret.
Un petit lavabo de cortesia, situat enfront de l’escala, complementa l’ús d’aquesta primera planta.
Segona planta
Aquesta planta està reservada a l’àrea de descans amb tres dormitoris i dues cambres de bany.
La suite principal amb cambra de bany integrada compleix amb la línia estètica de la resta de la casa, és a dir, predomini de tons clars amb alguns tocs de color en els tèxtils i la incursió de materials naturals, com la ràfia dels llums de nit suspesos, el lli de les cortines, i els bancs de fusta i boga situats als peus del llit, al costat de la catifa de fibres naturals. Fins i tot per a l’armari, les portes s’han substituït per cortines d’arpillera o tela de sac, amb la idea de seguir aquest mateix fil conductor.
El dormitori infantil és compartit pels dos nens i es va dissenyar a mida i, alineat a la paret, el llit que en realitat és la suma de dos units per un capçal invisible, de manera que durant el dia es converteix en un ampli i còmode seient per a jugar. Però la peça encara amaga un altre avantatge i és el tercer llit que té ocult en la part inferior, per a quan es convida a casa algun amiguet, i una calaixera.
Aquesta planta inclou un tercer dormitori per a convidats i una cambra de bany completa.
CLAUS DE L'INTERIORISME
Encara que es tracta d’un element constructiu que ja estava d’origen en l’habitatge, Tinda’s Project va voler aprofitar les connotacions tradicionals del sòl de toba catalana que recorre totes les plantes per a implementar aquest estil típic de l’Empordà. Com? Potenciant les sensacions de les cases de camp a través de l’ús de materials naturals i tons molt clars i serens, sense caure en el rústic, i que, a més, projecten aquest ambient de relax i benestar que la família busca quan s’instal·la aquí, lluny de la bullícia de la ciutat.
La llum natural també juga un paper important en aquesta idea i la sort és que tota la casa gaudeix d’ella, atès que té finestres i balconades per tots dos extrems, la qual cosa facilita la lluminositat durant tot el dia. Tinda’s Project utilitza cortines vaporoses de lli i cotó en un blanc trencat per a tamisar aquesta llum sense restar-li pas.
Perquè les vistes al jardí o a l’entorn natural del poble formen part de l’encant de la casa i, com a picada d’ullet, totes les fusteries i les seves respectives persianes enrotllables exteriors tradicionals es van triar en color verd, l’única llicència cromàtica més pujada de to que destaca en el conjunt i que està més que justificada. A més, s’alia amb l’ús de rajoles del mateix to, tant en el lavabo de cortesia com en els esglaons de l’escala, i també en la presència de plantes naturals en diversos racons de la casa.
També cal destacar l’ús de catifes de fibres naturals en totes les estances, ja sigui per a delimitar els espais com per a aportar calidesa i confort i revestir aquest paviment original que tant de valor aporta a l’interiorisme.
En general, la suma de tots aquests elements que ha treballat Tinda’s Project en el projecte, fa que l’habitatge representi un autèntic recés de pau complint amb això tots els desitjos sol·licitats pels propietaris.