L’ ABC dels projectes Contract
Si ets un professional del sector de l’interiorisme, el concepte Contract no et sonarà estrany. Com tampoc desconeixeras un altre molt relacionat com és el Retail (encara que d’aquest no parlarem ara). Això sí, tots dos tipus de projectes els desenvolupa l’estudi d’interiorisme de Barcelona, Tinda’s Project, juntament amb els projectes d’habitatges.
Si ets un consumidor tenaç de decoració és fàcil que també sàpigues què són els projectes Contract o tinguis alguna noció. Però posem-nos en la situació que no siguis cap d’aquests perfils i hagis arribat a aquest blog amb la curiositat de descobrir-ho i aprendre una mica més sobre aquest concepte tan específic de l’interiorisme que va arribar amb força un dia i ja compta amb el seu particular nínxol de mercat, amb professionals i empreses especialitzades, també associacions, fires i guardons internacionals, i fins i tot mitjans de comunicació propis que es fan ressò de tot això.
Contract versus Residencial
D’entrada i per fer una diferenciació ràpida, en interiorisme estan, d’una banda, els projectes residencials, és a dir, d’habitatges particulars, siguin del tipus que siguin: pis, casa unifamiliar, dúplex, loft, apartament, etc. Aquests són els més coneguts. De l’altra banda, hi han els projectes vinculats a espais públics, entre els quals destaca l’anomenat Canal Contract que fa referència a espais d’ús col·lectiu, com poden ser hotels, restaurants, oficines, centres de spa, cafeteries, etc.
En paraules de l’Associació Empresarial de l’Hàbitat, la seva internacionalització i el Contract (UNEX), la definició vindria a ser: “Contract és el canal on s’integra una cadena de valor de productes i serveis, amb enginyeria específica, amb l’objecte de donar una resposta global i especialitzada en l’arquitectura, interiorisme i equipament hoteler i altres espais d’ús col·lectiu”.
Esquerra, imatge de la revista AD (Hotel La Garriga © foto: D.R.). Dreta, proposta d’un projecte hoteler de l’estudi d’interiorisme de Barcelona, Tinda’s Project.
L’origen del Canal Contract
La creació d’aquest canal dins del disseny d’interiors sorgeix de la necessitat que tenen aquest tipus d’establiments públics de diferenciar-se en quant a la seva imatge. Una altra cosa és el servei que, òbviament, ja representa un senyal d’identitat pròpia de cada local, però els clients demandaven un plus que incrementés l’experiència mentre es visita l’espai en qüestió.
Fins llavors, molts d’aquests establiments centraven les seves prioritats en el servei, en els productes que ofereixen, en l’atenció a client, etc. fins que l’interès per la imatge de l’espai comença a prendre posicions en aquest mercat. Llavors els empresaris s’adonen que, perquè el negoci sigui un èxit, l’objectiu ha de combinar tots aquests factors, tal com vam plantejar en un altre post sobre Decorar la barra del teu bar: la clau del teu negoci.
Els autors d’aquells primers projectes Contract eren professionals amb experiència en el disseny d’interiors d’habitatges que es van veure sol.licitats per cobrir aquest buit de treballs. I, d’alguna manera, tots dos projectes sí que tenen un denominador comú, ja que la idea és generar en aquests establiments sensacions de confort, elegància, calidesa, sofisticació .. similars als d’una casa, depenent de l’estil decoratiu que es pretén projectar com, per exemple, una cafeteria vintage.
Imatges de Pinterest. Les fonts són, d’esquerra a dreta, My Domaine (©Nicole Franzen), En Femenino y Boredart.
La importància de la imatge en un espai públic
Aquesta demanda del Contract va anar in crescendo paral·lelament a la importància de cuidar l’estètica d’aquest tipus d’establiments tenint en compte, sobretot, la seva projecció pública i, per tant, la seva valoració, reconeixement i fidelització per part d’infinitat de clients-consumidors.
En aquest sentit, també juguen un roll important les xarxes socials pel seu paper de comunicadors, especialment Instagram o Pinterest, on la imatge és el principal reclam perquè un espai, per exemple, es faci viral i amb això no només la seva imatge, sinó tots aquells elements que en formen part, com la marca comercial del propi establiment, l’estudi o professional que ha fet el projecte i, per extensió, les firmes proveïdores que han aportat els seus productes.
Imatge de Focus.
Les especificitats del mercat Contract
I més enllà d’aquest aspecte estètic que no deixa de ser la part final del projecte Contract, encara més important és tot allò que forma part del seu desenvolupament i que moltes vegades és el que menys es veu. Estem parlant, precisament, de l’equipament, instal·lacions i productes de mobiliari, il·luminació, tèxtils, etc. que, per ser vàlids en un projecte Contract, han de complir una sèrie de requisits específics.
Com dèiem, són llocs públics, de molt trànsit de persones i això exigeix unes normatives pròpies estretament vinculades, per posar un exemple imprescindible, a la seguretat i que en el projecte d’un habitatge, per comparativa, no són necessàries. A més, pot succeir que aquestes normatives variïn en funció de la ubicació i del compliment local, nacionals o internacional.
Estem parlant d’aspectes com altures i distàncies mínimes, de materials molt resistents a l’ús i a les inclemències del temps (en cas d’exteriors), de productes que requereixin un manteniment bàsic, de mobiliari que es pugui apilar per al seu emmagatzematge, de tèxtils la composició dels quals resulti ignífuga contra els incendis i que sigui capaç de resistir intensos processos de rentat, d’una il·luminació eficient i de consum energètic baix, de matèries primeres de gran durabilitat, etc.
Imatge de l’esquerra de la web Office Snapshots (©Chase Daniel) y la de la dreta és de Wallpaper (The Radisson Collection Hotel, Royal Copenhagen).
Professionals i proveïdors especialitzats
De la mateixa manera que, amb el temps i donada la demanda, s’ha generat una cartera de professionals especialitzats en aquest tipus de projectes -arquitectes, interioristes, dissenyadors, etc.- que fan de nexe d’unió entre el client-empresari de l’establiment i les empreses proveïdores, també hi ha tot un mercat de marques que ofereixen específicament productes vàlids per a aquests locals.
Aquests proveïdors Contract, per la seva banda, es diferencien d’altres canals perquè han de complir unes característiques particulars de fabricació, instal·lació, logística, etc. depenent del producte. En general són empreses que han d’oferir preus molt competitius, han de comptar amb importants estocs, els seus terminis de lliurament han de ser àgils, treballen amb grans quantitats de producció, els seus instal·ladors són especialistes, tenen una xarxa de distribuïdors per satisfer demandes a altres destinacions, el seu equip de disseny ha d’avançar-se a les tendències, etc.
Existeixen també companyies que ofereixen un servei integral de projectes Contract, és a dir, es fan càrrec des del primer esbós del disseny de l’espai fins al lliurament de les claus, responsabilitzant-se de tota la cadena de treball.
Esquerra, imatge de l’Hotel Península Paris i dreta, oficines Praktik coworking, a Moscú (©Dimitry Tsyrencshikov).
Projectes d’interiorisme Contract a Barcelona
Si has arribat fins aquí, ja tens una àmplia idea del que són els projectes Contract i quines són les seves especificitats respecte a altres canals. No tots els estudis i professionals de l’interiorisme poden dur-los a terme i saber com dissenyar i decorar un restaurant, per exemple, precisament perquè han de tenir aquests coneixements extres propis d’aquest àmbit.
I per això han de conèixer les normatives de cada tipus d’establiment, tenir una cartera d’empreses proveïdores de Contract que cobreixin totes les necessitats de productes, visitar les diferents fires del sector per descobrir nous productes i estar al dia de les tendències, etc.
Entre els serveis que ofereix l’estudi d’interiorisme de Barcelona, Tinda’s Project, s’inclouen sobretot els projectes residencials, però també projectes Contract i de Retail, a més d’altres més relacionats amb el paisatgisme.
Imatge de Pinterest (Archlovin ©Brian Chua).
(imatge de la portada: Office Snapshots ©Chase Daniel)