El potencial decoratiu dels papers pintats
Es podria dir que en interiorisme, els papers pintats que es fan servir per les parets són un dels recursos decoratius amb més potencial del mercat, donat que, entre d’altres característiques, són capaços de transformar completament l’espai i atorgar-li una personalitat molt especial, aquest toc singular amb efecte wow! I tot això de forma fàcil, ràpida, sense obres i assequible.
L’equip d’interioristes de Barcelona de Tinda’s Project són uns incondionals d’aquest recurs mural, especialment d’aquells papers amb textura, unes connotacions molt pròpies de tots els seus projectes. Però la veritat és que les possibilitats del sector dels papers pintats són gairebé infinites pel que fa a acabats, dissenys, estils, colors, etc.
D’esquerra a dreta, fotos de Pinterest (Estilo escandinavo), d’un projecte de l’estudi d’interiorisme de Barcelona Tinda’s Project (©Mercè Gost) i de Pinterest (Muresco).
La tendència heretada d’empaperar parets
Ja és ben cert això que diuen que “tot torna”, en al·lusió a les tendències, ja sigui de moda, de decoració, etc. Perquè els que tenim certa edat recordem les parets empaperades de la casa dels nostres pares, avis o tiets, veritat? Una sensació nostàlgica ancorada en la memòria col·lectiva, una imatge -la d’aquells papers del passat- que ara recordes gairebé amb espant estètic.
Però qui anava a dir-nos que, amb el pas el temps, les parets tornarien a cobrir-se de papers… Aquest recurs decoratiu herència d’altres generacions va tornar un dia per quedar-se, disposat a oferir-se com una proposta clau en la decoració d’interiors: renovada, fresca , actual, arriscada, pràctica i irresistible.
D’esquerra a dreta, fotos de Pinterest (A cup of jo), d’un projecte de l’estudi d’interiorisme de Barcelona Tinda’s Project (©Mercè Gost) i de Pinterest (Lada Home).
Assessorament professional d’un/a interiorista
Avui en dia, podria dir-se que qualsevol projecte d’interiorisme a Barcelona inclou cobrir alguna paret amb paper pintat. El professional sap molt bé ‘a priori’ que el resultat li encantarà a client. Però per això ha d’estudiar prèviament els gustos d’aquest, l’estil decoratiu de l’estada, la resta d’elements que hi haurà i l’objectiu visual que es busca.
Imatge de Coordonné.
En aquest sentit, el/la interiorista aporta un plus de coneixements que li permeten garantir aquest resultat, per exemple, recomanant només empaperar una paret per no sobrecarregar visualment i preferiblement triar aquella en la qual incideixi la llum, ja sigui natural o artificial per realçar el seu poder estètic. Entre les claus del disseny d’interiors per a rebedors aquesta podria ser una d’elles. En els dormitoris o suites, per posar un altre exemple, es tria molt la paret principal, sobretot si et planteges la disjuntiva de ‘Capçals de llit, sí o no?‘
Entre d’altres consells importants destaca l’aprofitament que pot aportar el paper pintat si volem que l’estada sembli més gran del que és, per exemple, en salons petits. En aquests casos, cal triar un to clar de paper o un amb estampat d’espiga cap amunt. També les ratlles verticals generen un gran efecte ‘ascendent’ que engrandeix visualment l’espai.
Imatge de l’esquerra, de Cole&Son, i dreta, de Pinterest (Homes&Gardens)
Tu mateix@ pots col·locar el paper pintat
Pot passar que la idea del paper pintat respongui al desig de donar-li un aire nou a un espai simplement, perquè has muntat el dormitori del nadó que està en camí, perquè has canviat tots els mobles del saló o senzillament perquè vols tapar unes imperfeccions de la paret. És una forma fàcil i assequible de renovar l’espai amb uns resultats que realment sorprenen pel seu atractiu estètic.
En aquests casos se sol recórrer al ‘do it yourself’ perquè, precisament el paper és un recurs decoratiu molt donat a aquesta tècnica per la seva senzillesa, neteja i ràpida instal·lació. Tot i així, cal consultar sempre al venedor tots els dubtes que tinguem de mesures, instal·lació, manteniment, etc. i plantejar-li quines són les nostres necessitats per obtenir un bon resultat final.
D’esquerra a dreta, fotos de la revista El Mueble, de la revista Interiores i de Pinterest.
I si ets un/a manetes, també pots atrevir-te amb una altra de les possibilitats que ofereix el paper pintat, més enllà de les parets. També pots utilitzar-lo per folrar algun moble de base plana o fins i tot pots combinar-lo amb altres acabats, com pintura, fusta o entapissats.
Papers pintats d’una qualitat innovadora
No està de més recordar que actualment no hi ha estança en la qual no es pugui col·locar un paper pintat, ja que la qualitat d’aquest producte ha millorat fins al punt que ni agents externs com la humitat o el greix propis de banys i cuines representen un problema. Estem parlant de papers de materials sintètics, no porosos i altament resistents que, a més, en general representen un manteniment senzill amb un simple drap humit.
La qualitat dels actuals papers murals, a més de en els components del propi material, també es presenta a la part estètica gràcies a les innovadores tècniques que ofereixen dissenys i estampats que la pintura no permet. La impressió digital ha aportat molt, incloent també propostes de dissenys de serigrafia, amb textures i relleus, dibuixos originals antics o grans fotografies conegudes com a foto-murals.
D’esquerra a dreta, fotos de Gancedo, Pinterest i de la revista El Mueble.
Fins i tot, hi ha vegades que el disseny d’un marbre, maó, fusta o pedra es mostra tan real que costa diferenciar si és paper o un revestiment del propi material. Concretament, sobre la pedra, si la teva idea és recórrer al material real, no et perdis el nostre post sobre Com decorar el teu saló amb una paret de pedra.
El sector Contract també es rendeix als papers pintats
No podem oblidar-nos que el paper pintat és un recurs estètic també de molt potencial als espais públics. A l’hora de dissenyar i decorar el teu restaurant o qualsevol altre negoci, pots determinar que algunes de les parets del local (inclosos els banys) es vesteixin d’un disseny o un acabat d’acord amb l’estil de l’espai, seguint una mateixa línia cromàtica o, per contra, buscant un efecte trencador que cridi l’atenció al client quan entri.
I és que la importància de la imatge en un espai públic és crucial per aconseguir part del seu èxit, tal com et vam explicar en l’ABC dels projectes Contract.
D’esquerra a dreta, imatges de Harlequin, de la revista AD i de Cole&Son.